Honda Civic Si 2000 ini terjual dengan harga RM212k dalam lelongan – hampir standard, hanya lebih 9k km

Honda Civic Si 2000 ini terjual dengan harga RM212k dalam lelongan – hampir standard, hanya lebih 9k km

Kita di Malaysia mungkin menganggap Honda Civic generasi keenam (kod casis EJ, EK atau EM bergantung pasaran) dalam bentuk coupe dua-pintu ini sebagai model yang ‘rare’. Tetapi di Amerika Syarikat, ia adalah model biasa walaupun dalam varian paling sporty iaitu Civic Si.

Namun, disebabkan trend ‘New Old Stock’ atau ‘orikilang’ bukan hanya melanda sebahagian geng-geng RX-Z di Malaysia, Honda Civic Si EM1 yang dilelong di laman atas talian Bring a Trailer berpusat di Amerika Syarikat ini mencatatkan rekod harga yang tak masuk akal – ia terjual pada harga USD50,000 (RM213k)!

Civic tersebut bukanlah dari versi edisi terhad atau setara dengannya seperti Acura Integra Type R DC2 yang terjual pada harga USD63k dalam lelongan Barret Jackson Las Vegas 2018. Tetapi disebabkan ia dalam keadaan seperti masih di berada dalam bilik pameran serta meter perbatuan hanya mencatatkan 5,600 batu (9,012 km), Civic ini telah dibida dengan harga yang begitu tinggi.

Honda Civic Si 2000 ini terjual dengan harga RM212k dalam lelongan – hampir standard, hanya lebih 9k km

Faktor harga tinggi ini juga bukan hanya berdasarkan catatan perbatuan dan kondisinya sahaja, malah dengan hampir tiada sebarang ubahsuai dilakukan padanya (hampir semua Civic EK yang kita jumpa atas muka bumi ini paling kurang pun rim mesti kena tukar kan?) turut menyumbang mengapa ia dapat dijual pada harga begitu mahal. Perubahan yang dibuat oleh pemilik sebelum ini hanyalah pemain audio asal diganti dengan pemain utama dari Pioneer dan juga pemadanan tie bar dari DC Sports pada lengan suspensi belakang.

Varian ‘Si’ mula diperkenalkan pada Honda Civic sebagai model paling sporty bermula pada Civic generasi ketiga. Untuk Civic generasi keempat, model Si dengan enjin 1.6 liter ZC DOHC masih lagi ditawarkan, tetapi model paling berkuasa telah diambil oleh model SiR dengan enjin B16A 1.6 liter DOHC VTEC untuk pasaran Jepun.

Honda Civic Si 2000 ini terjual dengan harga RM212k dalam lelongan – hampir standard, hanya lebih 9k km

Bagi Civic generasi kelima dan keenam, tiada lagi model Si hadir untuk versi JDM, tetapi ia masih ditawarkan di Amerika Syarikat yang tidak menerima model SiR dan juga EK9 Type R. Model yang berjaya dijual dengan harga USD50k ini adalah Honda Civic Si keluaran tahun 2000.

Ia dijana oleh enjin B16A2 berkuasa 160 hp pada takat 8,000 rpm, digandingkan dengan kotak gear lima kelajuan manual. Civic tersebut hadir dengan warna asal Electron Blue, serta perician-perincian untuk Si yang lain seperti bumbung suria, rim aloi 15-inci, serta suspensi sport dari kilang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required