Jumlah kenderaan di lebuhraya utama meningkat 100% pada hari pertama PKPP – Ismail Sabri

Jumlah kenderaan di lebuhraya utama meningkat 100% pada hari pertama PKPP – Ismail Sabri

Memang ramai yang tak sabar hendak pulang ke kampung halaman bila Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan, larangan merentas negeri di seluruh negara ditarik balik mulai 10 Jun susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) hingga 31 Ogos ini.

Dalam sidang media harian sebentar tadi, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata pada hari pertama PKPP, didapati jumlah kenderaan di lebuh raya meningkat 100% susulan kebenaran perjalanan merentas negeri.

“Sebagai contoh, jumlah kenderaan di Lebuhraya Utara Selatan (Plus) meningkat kepada 2.04 juta semalam berbanding 1.2 juta pada hari sebelumnya, manakala di Lebuhraya Karak, jumlahnya bertambah daripada 37,789 kepada 85,985 semalam,” katanya.

Jumlah kenderaan di lebuhraya utama meningkat 100% pada hari pertama PKPP – Ismail Sabri

Tambahnya lagi, Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan terus memantau aliran trafik di semua lebuh raya dan kawasan rehat dan rawat (R&R) untuk memastikan prosedur operasi standard (SOP) dipatuhi oleh setiap pengguna yang pulang ke kampung.

“Jadi jangan bersesak-sesak di tandas awam, jangan bersesak-sesak di surau yang kita telah setuju untuk membukanya, begitu juga di gerai-gerai makan dan saya mengharapkan semua patuh SOP,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut menasihati orang ramai yang ingin pulang ke kampung supaya memandu secara berhemah berikutan peningkatan kes kemalangan maut sejak perjalanan rentas negeri dibuka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required