Singapura lanjut tempoh sah VEP untuk kenderaan yang didaftarkan di Malaysia hingga 30 Sept 2020

Singapura lanjut tempoh sah VEP untuk kenderaan yang didaftarkan di Malaysia hingga 30 Sept 2020

Sebelum ini, pada 26 Mac lalu, pihak Berkuasa Pengangkutan Darat Singapura (LTA) menetapkan tempoh sah Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) bagi semua kereta dan motosikal yang didaftarkan di Malaysia adalah sehingga 30 Jun 2020.

Pada 31 Mac 2020, LTA mengumumkan bahawa ia akan memberikan pengecualian sekali bagi fi VEP kepada semua pemilik kereta dan motosikal yang didaftarkan di Malaysia yang terpaksa terus tinggal di Singapura dari 18 Mac sehingga 14 April 2020 susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) oleh Malaysia.

Terkini, LTA memaklumkan pihaknya akan melanjutkan tempoh sah bagi VEP tersebut secara automatik selama tiga bulan lagi iaitu sehingga 30 Sept 2020. Jadi, rakyat Malaysia yang ingin memasuki republik berkenaan dengan membawa kenderaan sendiri tidak perlu memohon pelanjutan VEP tersebut.

Menurut laporan Bernama, LTA turut menasihati pemandu yang ingin mengelak fi VEP terkumpul dan tidak boleh memandu sendiri kenderaan mereka ke luar dari Singapura, boleh menggunakan perkhidmatan pengangkutan/tunda kenderaan rentas sempadan untuk membawa kenderaan mereka pulang ke Malaysia.

Singapura lanjut tempoh sah VEP untuk kenderaan yang didaftarkan di Malaysia hingga 30 Sept 2020

Ketika ini, semua kenderaan yang didaftarkan di negara asing dikehendaki membayar fi VEP sebanyak S$4 sehari bagi motosikal dan S$35 sehari bagi kereta, dengan setiap VEP sah selama 14 hari mulai tarikh masuk ke Singapura.

Fi VEP tidak boleh dibayar antara 5 petang dan 2 pagi pada hari bekerja manakala pada hujung minggu dan Cuti Umum Singapura, kenderaan dengan pendaftaran asing juga dikecualikan fi VEP selama 10 hari setiap tahun.

LTA turut mengingatkan pemandu agar mengemas kini tarikh sah cukai jalan dan insurans kenderaan menggunakan Perkhidmatan Digital VEP LTA di www.onemotoring.com.sg/ivep/insureapp sepanjang tempoh mereka berada di Singapura. Bagi mengira jumlah yang perlu dibayar untuk kenderaan mereka, pemandu boleh menggunakan kalkulator online LTA di www.onemotoring.com.sg.

Pemandu dinasihatkan menambah nilai Kad Autopas mereka sebelum meneruskan perjalanan ke Pusat Pemeriksaan Woodlands atau Tuas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required