Nissan X-Trail 2021 didedah – rekaan serba baru untuk generasi keempat, kelengkapan dipertingkat, enjin 2.5L

Nissan X-Trail 2021 didedah – rekaan serba baru untuk generasi keempat, kelengkapan dipertingkat, enjin 2.5L

Model generasi keempat Nissan X-Trail, yang juga dikenali sebagai Rogue di Amerika Syarikat telah pun didedahkan buat pertama kali di negara itu. Ia kini dibina atas platform CMF-C/D yang dipertingkat, dengan menampilkan rekaan serba baru serta pelbagai lagi penambahan kelengkapan lain.

Bahagian paling jelas diubah adalah lampu, di mana untuk bahagian hadapan, unit bertingkat itu terdiri daripada lampu DRL serta penunjuk arah di bahagian atas manakala di bawah adalah lampu utama. Gril pula dilengkapi dengan pengatup aktif untuk mengawal aerodinamik dan menghalakan angin ke bahagian dalam enjin. Turut membantu melancarkan peredaran angin adalah penutup di bahagian bawah kenderaan.

Pergi kepada bahagian belakang, lampu barunya adalah lebih nipis dan mempunyai sambungan yang lebih panjang ke bahagian tepi manakala lekuk-lekuk pada penutup but pula menjadikannya nampak lebih tegap, berserta kemasan bampar plastik warna hitam dan skid plate yang besar.

Masuk ke dalam, anda boleh menyaksikan skrin sesentuh 9.0 inci di bahagian tengah papan pemuka untuk sistem infotainmen manakala di bawahnya terdapat butang kawalan pendingin hawa. Bagi pemandu pula, mereka boleh melihat informasi penting melalui head-up display bersaiz 10.8 inci dan panel instrumen digital 12.3 inci (varian lebih rendah menggunakan unit 7.0 inci).

Konsol tengah X-Trail baru ini juga lebih kemas dengan penggunaan tombol gear shift by wire yang pendek sementara di bawahnya terdapat butang brek parkir serta satu lagi tombol untuk pilihan mod pemanduan. Ruang selebihnya digunakan untuk tempat meletak cawan. Untuk perehat tangan, ia boleh dibuka dengan pisahan di tengah, memberikan akses kepada ruang letak barangan kecil.

Menurut Nissan, badan X-Trail ini adalah kurang 38 mm berbanding model sebelum ini, tetapi jarak rodanya masih lagi sama iaitu 2,705 mm. Ruang simpanan di belakang pula mempunyai kapasiti 1,158 mm dan mempunyai penutup untuk melindungi barangan daripada penglihatan.

Nissan X-Trail 2021 didedah – rekaan serba baru untuk generasi keempat, kelengkapan dipertingkat, enjin 2.5L

Barangan lain yang dapat memberi keselesaan kepada penumpang adalah seperti penghadang cahaya untuk tingkap tepi, pengecas tanpa wayar, pengawal pendingin hawa tiga zon, tempat duduk Zero Gravity serta pintu yang boleh dibuka 90 darjah untuk memudahkan masuk dan keluar. Pemandu juga boleh menggunakan fungsi hidupkan enjin serta pendingin hawa dari jauh.

Pada bahagian keselamatan, pakej ProPILOT diberikan secara standard untuk semua varian (S, SV, SL dan Platinum), yang termasuk Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist dengan kawalan stereng, pemerhati keliling kenderaan, Rear Cross Traffic Alert, Autonomous Emergency Brake serta Blind Spot Monitor.

Di sebalik semua peningkatan ini, bahagian enjin pula masih lagi dikekalkan dengan unit empat silinder 2.5 liter QR25DE yang kini mampu menghasilkan kuasa 181 hp (+11 hp) dan 245 Nm tork (+8 Nm). Ia dipadankan bersama transmisi CVT dan didatangkan dengan pilihan pacuan roda hadapan atau kesemua empat roda. Versi hibrid juga mungkin diperkenalkan pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required