Hampir semua pemandu perkhidmatan e-hailing di Semenanjung telah menerima bayaran RM500 Prihatin

Hampir semua pemandu perkhidmatan e-hailing di Semenanjung telah menerima bayaran RM500 Prihatin

Di dalam pakej rangsangan ekonomi Prihatin yang diumumkan oleh kerajaan pada Mac lalu, antara inisiatif yang terkandung di dalamnya ialah peruntukan RM60 juta untuk membantu 120,000 pemandu perkhidmatan e-hailing di negara ini, dengan setiap daripada mereka akan menerima RM500 seorang, untuk sekali sahaja.

Kemudian, pertengahan April lalu, dilaporkan kira-kira 90,000 pemandu e-hailing sepenuh masa di seluruh negara dijangka akan menerima bantuan berkenaan, yang diagihkan bermula 20 April.
Di dalam perkembangan terbaru, Kementerian Pengangkutan mendedahkan setakat 11 Jun 2020, seramai 68,103 atau 99.8% daripada 68,227 orang pemandu e-hailing di Semenanjung yang layak menerima bantuan ini telah menerima bayaran mereka.

Bayaran berkenaan dibuat terus oleh syarikat-syarikat perkhidmatan e-hailing kepada pemandu-pemandu selepas saringan butiran peribadi dilakukan oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD), ujar Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, bagi pemandu yang belum menerima bayaran berkenaan disebabkan masalah teknikal, APAD sedang mendapatkan maklumat berkaitan daripada syarikat-syarikat e-hailing yangt terlibat untuk memastikan bayaran diselesaikan secepat mungkin.

Bantuan RM500 berkenaan diberikan kepada pemandu-pemandu e-hailing yang memenuhi beberapa kriteria, antaranya termasuk memiliki lesen PSV sah, warga negara Malaysia, dan berpendapatan melebihi RM1,200 setiap bulan – berasarkan pendapatan yang mereka perolehi sama ada pada November 2019, Disember 2019 atau Januari 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required