Malaysia tidak akan bayar pampasan kepada Singapura dalam penangguhan projek HSR – Azmin

Malaysia tidak akan bayar pampasan kepada Singapura dalam penangguhan projek HSR – Azmin

Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menegaskan Malaysia tidak akan membayar apa-apa pampasan kepada Singapura dalam penangguhan Projek Rel Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) kerana keputusan itu dipersetujui secara bersama.

“Pada prinsipnya, kami telah bersetuju bahawa projek ini memberi manfaat kepada kedua-dua negara tetapi kami perlu membincangkan lagi mengenai hal teknikal yang membabitkan projek tersebut.

“Oleh itu, kami memerlukan lebih banyak masa. Jika kami boleh memuktamadkan keseluruhan langkah dalam tempoh tiga hingga empat bulan, sudah tentu kami akan bertemu sekali lagi,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Malaysia tidak akan bayar pampasan kepada Singapura dalam penangguhan projek HSR – Azmin

Menurutnya lagi, pasukan dari kedua-dua negera akan bermesyuarat selepas Hari Raya, untuk berdialog lebih lanjut mengenai aspek teknikal projek mega itu.

“Mandat yang diberikan kepada kami apabila kami menangguhkan projek pada 2018 hingga 2020 adalah bagi melihat semula kos projek tersebut, yang merangkumi penjajaran dan reka bentuk baharu.

“Alhamdulillah, kami berjaya mengurangkan kos HSR dengan ketara tetapi sekarang, kami telah bersetuju untuk meneruskan projek (diteruskan selepas ditangguhkan pada kali pertama),” katanya.

Pada hujung Mei lalu, kedua-dua negara telah bersetuju untuk melanjutkan tempoh penangguhan keputusan mengenai HSR sehingga 31 Dis 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required