Prasarana lancar aplikasi khas Google Maps untuk bantu pengguna rancang perjalanan dengan bas

Prasarana lancar aplikasi khas Google Maps untuk bantu pengguna rancang perjalanan dengan bas

Rapid Bus Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dan pengendali operasi perkhidmatan bas Rapid KL, Go KL dan SMART Selangor telah melancarkan aplikasi khas Google Transit menerusi Google Maps, yang bakal memanfaatkan ribuan pengguna perkhidmatan bas awam di Lembah Klang dan Selangor.

Dilancarkan oleh Pengerusi Kumpulan Prasarana, Dato’ Sri Haji Tajuddin Abdul Rahman di Kompleks Rapid Bus Cheras Selatan semalam, aplikasi yang dibangunkan sendiri oleh Rapid Bus boleh membantu warga kota untuk merancang perjalanan mereka dengan lebih baik dan lebih efisien.

Diusahakan dengan kolaborasi bersama Google, aplikasi yang menggunakan platform terbuka Google membolehkan para penumpang untuk menyemak lokasi semasa sebenar atau ‘real time’ bas Rapid KL untuk hampir 170 laluan bas di Lembah Klang termasuk bas perantara LRT, Go KL dan beberapa laluan-laluan perkhidmatan bas Smart Selangor yang terpilih.

Di bawah perancangan masa depannya, Rapid Bus akan meluaskan capaian kepada bas perantara MRT, Rapid Penang di Pulau Pinang dan Rapid Kuantan di Pahang.

Selain perjalanan bas, perkongsian data tersebut melalui Google Maps turut menyajikan pilihan perjalanan lain seperti kombinasi perkidmatan bas dan rel, memberikan maklumat hentian bas dan jangkaan masa perjalanan. Dengan memiliki maklumat-maklumat ini, para penumpang boleh melakukan aktiviti lain ketika menanti bas mereka dan menuju ke hentian sejenak sebelum ketibaan bas.

Pada masa sekarang, Rapid KL banyak menerima pertanyaan mengenai lokasi bas daripada pelanggan. Di mana lebih 60% pertanyaan yang diterima daripada pengguna adalah untuk mengetahui kedudukan atau kekerapan bas daripada para penumpang yang sedang menunggu.

Untuk menggunakan kemudahan ini, para pengguna perkhidmatan bas Rapid KL boleh memuat turun aplikasi Google Maps daripada Google Play atau Apple App Store.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required