VIDEO: Pemasangan Ducati Panigale Superleggera V4 – model terhad 500 unit, casis, rim gentian karbon

VIDEO: Pemasangan Ducati Panigale Superleggera V4 – model terhad 500 unit, casis, rim gentian karbon

Februari lalu, Ducati telah mengumumkan mereka akan mengeluarkan satu versi khas untuk model V4 dipanggil Panigale Superleggera V4. Ini adalah motosikal keluaran terhad sebanyak 500 unit sahaja untuk seluruh dunia dan dijual pada harga USD100,000 (RM414k).

Kini pemasangan model istimewa ini sudah pun bermula dan pengeluar dari Itali tersebut telah mengeluarkan satu video yang menunjukkan pemasangan model nombor satu. Kebanyakan proses pemasangan dibuat dengan tangan, namun masih dibantu beberapa mesin untuk memastikan ketepatannya.

Menurut Ducati, Panigale Superleggera V4 adalah motosikal produksi paling berkuasa dan paling maju pada aspek teknologi yang pernah mereka keluarkan dan ia adalah satu-satunya motosikal yang menggunakan casis, lengan ayun dan rim gentian karbon, dan boleh digunakan atas jalan biasa. Dimensi lengan ayun itu juga diubah menjadi lebih panjang untuk memberikan prestasi lebih baik dalam litar.

Panel aerodinamik pada motosikal ini hampir kesemuanya juga dibuat daripada gentian karbon, dan menghasilkan kecekapan aerodinamik ekstrem yang menurut Ducati bukan sahaja menyamai jentera MotoGP, malah lebih daripada itu. Pada kelajuan 270 km/j, daya tolakan ke bawah yang mampu dihasilkan adalah sebanyak 50 kg – lebih 20 kg berbanding Panigale V4 dan V4R.

Dalam keadaan standard dan menggunakan ekzos Akrapovic yang diluluskan untuk kegunaan atas jalan biasa, enjin V4 998 cc pada Panigale Superleggera V4 ini boleh menghasilkan 224 hp dan keseluruhan motosikal mencatat berat 159 kg (kurang 16 kg berbanding Panigale V4 biasa).

Apabila dipasang pula dengan kit lumba yang diberikan sekali dengan motosikal termasuk ekzos Akrapovic khas untuk kegunaan litar, kuasanya akan bertambah 10 hp lagi menjadi 234 hp manakala beratnya pula berkurang menjadi 152.2 kg. Dalam keadaan ini, nisbah berat dan kuasa menjadi 1.54 hp/kg – satu jumlah yang menakjubkan bagi motosikal produksi. Dalam keadaan standard Panigale Superleggera V4 mencatat nisbah kuasa dan berat 1.41 hp/kg.

GALERI: Ducati Panigale Superleggera V4

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • nice one admins. euro 100k is worth evry penny of it. beautiful machine n most interesting is, it is fast n furious

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required