Februari lalu, Ducati telah mengumumkan mereka akan mengeluarkan satu versi khas untuk model V4 dipanggil Panigale Superleggera V4. Ini adalah motosikal keluaran terhad sebanyak 500 unit sahaja untuk seluruh dunia dan dijual pada harga USD100,000 (RM414k).

Kini pemasangan model istimewa ini sudah pun bermula dan pengeluar dari Itali tersebut telah mengeluarkan satu video yang menunjukkan pemasangan model nombor satu. Kebanyakan proses pemasangan dibuat dengan tangan, namun masih dibantu beberapa mesin untuk memastikan ketepatannya.

Menurut Ducati, Panigale Superleggera V4 adalah motosikal produksi paling berkuasa dan paling maju pada aspek teknologi yang pernah mereka keluarkan dan ia adalah satu-satunya motosikal yang menggunakan casis, lengan ayun dan rim gentian karbon, dan boleh digunakan atas jalan biasa. Dimensi lengan ayun itu juga diubah menjadi lebih panjang untuk memberikan prestasi lebih baik dalam litar.

Panel aerodinamik pada motosikal ini hampir kesemuanya juga dibuat daripada gentian karbon, dan menghasilkan kecekapan aerodinamik ekstrem yang menurut Ducati bukan sahaja menyamai jentera MotoGP, malah lebih daripada itu. Pada kelajuan 270 km/j, daya tolakan ke bawah yang mampu dihasilkan adalah sebanyak 50 kg – lebih 20 kg berbanding Panigale V4 dan V4R.

Dalam keadaan standard dan menggunakan ekzos Akrapovic yang diluluskan untuk kegunaan atas jalan biasa, enjin V4 998 cc pada Panigale Superleggera V4 ini boleh menghasilkan 224 hp dan keseluruhan motosikal mencatat berat 159 kg (kurang 16 kg berbanding Panigale V4 biasa).

Apabila dipasang pula dengan kit lumba yang diberikan sekali dengan motosikal termasuk ekzos Akrapovic khas untuk kegunaan litar, kuasanya akan bertambah 10 hp lagi menjadi 234 hp manakala beratnya pula berkurang menjadi 152.2 kg. Dalam keadaan ini, nisbah berat dan kuasa menjadi 1.54 hp/kg – satu jumlah yang menakjubkan bagi motosikal produksi. Dalam keadaan standard Panigale Superleggera V4 mencatat nisbah kuasa dan berat 1.41 hp/kg.

GALERI: Ducati Panigale Superleggera V4