Volkwagen Arteon facelift akan diperkenalkan pada 24 Jun, tetapi sebelum itu sebuah video telah mula ditunjuk, menampilkan sebahagian daripada produk akhir yang akan memasuki pasaran selepas ini.

Beberapa kemaskini dari sudut penampilan antara perkara yang dilakukan terhadap Arteon terbaru itu. Paling jelas, elemen lampu utama di depan – ia bersekali dengan lampu LED pada bahagian atas gril. Lampu utama itu juga menggunakan teknologi LED matrix, dikenali dengan nama “IQ.Light”, sama seperti yang ada pada Passat dan Toureg yang paling baru.

Berdasarkan teaser terdahulu, tingkat kemasan R-Line bagi versi fastback memperlihatkan rekaan apron baru dengan “sisip” pada inlet bampar, dengan rekaan gril yang lebih menonjol serta mengenakan warna yang sama dengan badan.

Bagi varian Shooting Brake terbaru yang akan menyertai barisan model ini, bukaan udara pada sisi bampar depan dijadikan lebih agresif, dilengkapi dengan gril gelap yang memberikan penampilan bahagian depan yang tersendiri. Kedua-dua kemasan R-Line datang dengan logo Volkswagen “R” yang baru.

Lain-lain peningkatan termasuk sistem Modular Infotainment Matrix (MIB3) termasuk sistem bantuan pintar tambahan seperti Travel Assist, yang membolehkan kereta untuk dikemudi, pecut dan brek sendiri dalam kelajuan hingga 210 km/j dengan kawalan oleh pemandu.

Bagi unit janaan kuasa, Arteon akan ditawarkan dengan beberapa pilihan enjin empat silinder. Tidak pasti sama ada versi prestari Arteon R akan turut serta dalam pengenalan model facelift ini. Jika ada, ia mungkin akan menggunakan enjin 2.0 liter turbo empat-silinder yang sama dari Golf R dan T-Roc R dengan angka 330 hp, atau mungkin juga enjin 3.0 liter turbo VR6 dengan janaan sekitar 400 hp. Model hibrid mild atau plug-in juga dijangka akan ditawarkan.