MSF CyberTurismo Siri 2 kini bersiaran di Astro Arena

MSF CyberTurismo Siri 2 kini bersiaran di Astro Arena

Di sebabkan pandemik Covid-19 yang kesannya masih kita depani ketika ini, banyak perkara yang telah beralih ke platform maya dan digital. Malaysia Speed Festival (MSF) juga mengambil langkah yang sama, dengan memperkenalkan perlumbaan atas talian CyberTurismo Series sejak April lalu.

Bagi siri keduanya, MSF akan disiarkan di Astro Arena saluran 801, membawakan MSF CyberTurismo kepada khalayak penonton yang lebih luas. Siri berkenaan memanfaatkan Gran Turismo Sport dari Playstation 4; bahkan MSF CyberTurismo secara rasminya menerima pengesahan daripada pembangun permainan lumba berkenaan, Polyphony Digital.

Siarannya berlangsung dari 10 malam hingga 11.30 malam dari Isnin hingga Khamis dan menampilkan komentar daripada beberapa personaliti sukan permotoran, termasuk pelumba superbike Yulina Tan Jade, bekas juara Super Taikyu Farique Hairuman, pengasas MSF Adian Yein serta pengulas Super GT, Faisal Asri.

Kejuaraan ini terus diadakan dalam format liga, dengan tiga mata bagi setiap pusingan, satu pusingan kalah mati dan satu pusingan akhir di mana hanya lima pelumba terbaik dari setiap kategori akan bersaing untuk juara.

MSF CyberTurismo Siri 2 kini bersiaran di Astro Arena

Beberapa perubahan telah dilakukan sejak permulaan siri ini. Kategori Terbuka CyberTurismo telah dibahagikan kepada dua – Advanced bagi peserta novis manakala Expert bagi pemandu berkemahiran tinggi. Ini menjadikan perlumbaan berkenaan lebih sengit dan mencabar bagi semua tiga kategori, termasuk kategori SuperTurismo Racers bagi pelumba-pelumba sebenar dalam MSF yang masih dikekalkan.

Sama seperti sebelum ini, pilihan kereta yang ada hanya tertakluk kepada kategori N200 permainan berkenaan, seperti model seperti Honda Civic EK9 Type R. Pelumba bagi CyberTurismo Advanced tidak dibenarkan untuk menala kereta mereka (talaan kini dibenarkan bagi kategori CyberTurismo Expert dan SuperTurismo Racers).

MSF juga membatalkan semua penggunaan teknologi bantuan – untuk menguji ketangkasan sebenar pelumba – seperti ABS. Pilihan litar pula terdiri daripada litar sebenar seperti Red Bull Ring di Austria dan Interlagos di Brazil serta litar rekaan seperti Dragon Trail, Croatia. Untuk maklumat lanjut tentang siaran di saluran Astro Arena 801 dan segalanya berkaitan MSF, layari laman Facebook MSF CyberTurismo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required