Vauxhall Mokka 2021 – generasi baru dengan pilihan varian elektrik penuh, platform CMP, kokpit digital

Vauxhall Mokka 2021 – generasi baru dengan pilihan varian elektrik penuh, platform CMP, kokpit digital

Pengeluar dari British iaitu Vauxhall telah memperkenalkan model generasi baru Mokka yang kini juga boleh didapati dalam versi elektrik penuh. Crossover kompak ini dibina atas platform Common Modular Platform (CMP), dengan berat kurang 120 kg berbanding model sebelum ini sementara ketegaran pula bertambah 30%.

Melihat kepada dimensi, Mokka baru mempunyai panjang keseluruhan 4,150 mm, atau 125 mm lebih pendek berbanding sebelum ini, manakala lebar pula bertambah 10 mm dan jarak roda bertambah 2 mm. Ruang simpanan dalam but masih lagi sama iaitu 350 liter.

Setakat ini, perincian penuh untuk enjin Mokka baru masih belum didedahkan sepenuhnya tetapi ia diberitahu akan ditawarkan dengan pilihan enjin petrol dan diesel. Selain daripada itu, ia juga datang dengan penggerak elektrik penuh yang menggunakan motor dan mampu menghasilkan 136 hp (100 kW) dan 260 Nm tork, hasil daripada bateri 50 kWh.

Vauxhall Mokka 2021 – generasi baru dengan pilihan varian elektrik penuh, platform CMP, kokpit digital

Apabila dalam cas penuh, Mokka-e boleh bergerak sehingga 320 km, dan laju maksimumnya telah dihadkan kepada 150 km/j. Untuk mengecas, Mokka-e boleh disambungkan kepada pengecas pantas DC 100 kW dan mengambil masa 30 minit untuk mencecah tahap 80% (dari kosong) atau pengecas AC 11 kW. Bateri ini datang dengan jaminan lapan tahun.

Daripada aspek penampilan, Mokka baru ini adalah model pertama yang menggunakan muka dipanggil sebagai Vizor, dan dipasang dengan lampu utama LED matriks IntelliLux, DRL LED serta lencana Vauxhall Griffin di tengah. Rekaan Vizor ini dihasilkan oleh ketua bahagian rekaan, Mark Adams serta ahli pasukannya, dan akan digunakan pada model akan datang lain Vauxhall.

Mokka juga adalah model pertama yang mendapat kokpit digital penuh Pure Panel generasi seterusnya dan ia mempunyai paparan yang lebih ringkas. Varian paling atas mendapat panel instrumen 12 inci yang turut disambung kepada satu lagi skrin infotainmen 10 inci di bawahnya.

Selain Apple CarPlay dan Android Auto, sistem infotainmen ini juga boleh disambung kepada servis VauxhallConnect serta pengecas tanpa wayar. Bahagian konsol tengah juga lebih ringkas hasil penggunaan brek parkir elektronik, tombol gear elektronik serta suis yang kecil.

Kelengkapan lain yang diberi adalah tempat duduk larasan kuasa yang boleh dipilih dengan kemasan kulit atau Alcantara, Adaptive Cruise Control dengan fungsi Stop-Go, Active Lane Positioning System, kamera pandangan belakang 180 darjah, pengenalan tanda jalan dan pelbagai lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required