Yamaha Tenere 700 Rally Edition mula dijual di Eropah

Yamaha Tenere 700 Rally Edition mula dijual di Eropah

Jika melihat kepada pasaran global, Yamaha sekarang mempunyai satu model dual purpose/adventure menarik, yang masih lagi tidak ditawarkan di negara kita iaitu Tenere 700. Ia mula dipasarkan pada tahun 2019 di Eropah dan pasaran Thailand juga sudah menerimanya.

Kini selepas satu tahun ia berada di pasaran, Yamaha memperkenalkan pula versi istimewa dipanggil sebagai Tenere 700 Rally Edition, di mana penampilannya dijadikan seperti Tenere pertama tahun 1983 yang menyertai perlumbaan Dakar.

Warna ini sememangnya sudah dikenali ramai sebagai tanda unik Yamaha, dan ia menggunakan kontras antara biru muda, kuning serta jalur hitam yang dipanggil sebagai ‘speed block‘. Rim serta fork model ini menggunakan warna emas manakala pemegang pula berwarna hitam.

Selain daripada penampilan, beberapa kelengkapan model istimewa ini dipertingkat termasuklah tempat duduk khas jenis rali yang 20 mm lebih tinggi, ekzos Akrapovic, pelindung bawah enjin, pelindung radiator, pelindung rantai, lampu penunjuk arah LED, getah pada panel tepi untuk membantu kaki mengepit motosikal serta pemegang yang lebih fokus kepada tunggangan offroad.

Bahagian teknikal masih tidak berubah, di mana model ini masih lagi dikuasakan oleh enjin dua silinder selari DOHC 689 cc CP2 dan kotak gear enam kelajuan, untuk menghasilkan kuasa 72.4 hp pada 9,000 rpm dan 68 Nm tork pada 6,500 rpm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required