BMW Motorrad perkenalkan Active Cruise Control untuk motosikal – boleh kawal jarak secara automatik

BMW Motorrad perkenalkan Active Cruise Control untuk motosikal – boleh kawal jarak secara automatik

Sistem cruise control yang bukan sahaja boleh membantu kenderaan mengekalkan kelajuan secara sendiri, tetapi juga boleh mengawal jarak dengan kenderaan di hadapan sudah lama ditawarkan pada kereta tetapi pada motosikal ia masih belum lagi menjadi satu kebiasaan.

Kini, BMW Motorrad menyatakan mereka sudah membangunkan sistem yang digelar sebagai Active Cruise Control bersama Bosch, dan tidak lama lagi akan memberikan penunggang satu pengalaman baru yang lebih selesa.

Sistem ACC ini boleh dikawal oleh penunggang menggunakan butang yang terdapat di bahagian kiri pemegang dan tanda operasinya akan ditunjukkan pada panel instrumen TFT di hadapan bagi memudahkan pengguna. Walaubagaimanapun, ACC ini hanya boleh dipakai untuk mengesan kenderaan yang bergerak dan bukannya yang berhenti terus.

BMW Motorrad perkenalkan Active Cruise Control untuk motosikal – boleh kawal jarak secara automatik

Setelah menetapkan kelajuan yang dimahukan, penunggang juga boleh menetapkan jarak dengan kenderaan di hadapan dan setelah itu, melalui unit radar yang dipasang, sistem ini akan mengekalkannya selagi tidak dipadamkan (boleh dipadam oleh penunggang pada bila-bila masa dengan menekan butang, mengawal pendikit atau membrek).

Bagi mengikut jarak yang telah ditetapkan, sekiranya kenderaan di hadapan bergerak lebih perlahan, sistem ini juga akan membrek sendiri supaya jarak tersebut masih sama. Jarak motosikal dengan kenderaan hadapan boleh dipilih dalam tiga tahap.

Selain daripada itu, pengguna juga boleh memilih dua lagi tetapan untuk ACC ini iaitu Comfortable atau pun Dynamic, di mana kedua-duanya mempunyai karekter kawalan yang berbeza. Sekiranya ada selekoh pula, sistem ini akan memperlahankan sedikit motosikal supaya bersesuaian dengan sudut condong motosikal yang selamat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required