Volkswagen Golf GTI Mk8 GTC didedahkan – jentera lumba sebenar binaan VW Motorsport Afrika Selatan

Volkswagen Golf GTI Mk8 GTC didedahkan – jentera lumba sebenar binaan VW Motorsport Afrika Selatan

Model produksinya baru sahaja didedahkan pada Februari lalu, kini Volkswagen Golf Mk8 telah pun dijelmakan dalam versi jentera lumba sebenar. Ia dihasilkan oleh Volkswagen Motorsport Afrika Selatan untuk berlumba dalam kejohanan Global Touring Cars (GTC) di negara berkenaan, dalam kategori utama GTC1, namun versi produksi sebenar hanya akan dijual di pasaran tersebut pada tahun hadapan.

Jentera baharu ini dihasilkan untuk menggantikan VW Jetta GTC yang telah digunakan selama empat tahun dan kini tidak lagi dijual dalam pasaran berkenaan, serta Golf Mk8 GTI ini turut dipilih kerana ia adalah model prestasi baharu dari jenama tersebut.

Lima jenama akan bertanding dalam kejohanan GTC berkenaan, dan kesemua jentera yang berlumba perlu menggunakan komponan casis, suspensi, tayar, unit janakuasa bersama kotak komputer enjin dan juga lain-lain komponen yang sama. Oleh itu, VW Golf Mk.8 GTI GTC ini dijana oleh enjin berkuasa 270 hp dan juga kotak gear enam-kelajuan sequential dari M-Trac yang dihasilkan di Afrika Selatan.

Volkswagen Golf GTI Mk8 GTC didedahkan – jentera lumba sebenar binaan VW Motorsport Afrika Selatan

Menurut ketua Volkswagen Motorsport, Mike Rowe, jentera lumba Golf GTI Mk8 GTC baharu ini dihasilkan dengan casis tubular chrome moly yang lebih ringan dan tegar dari jentera GTC generasi sebelumnya.

“Walaupun hanya lima pengeluar yang bertanding dalam siri GTC, ia adalah salah satu siri perlumbaan litar paling premier di Afrika kerana ia sangat kompetitif. Ia adalah kejuaraan yang sukar untuk dimenangi, jadi mengutip mata dengan konsisten dalam setiap pusingan adalah sangat penting,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required