Volkswagen Golf GTI Mk8 didedah – 245 PS, 370 Nm

Volkswagen Golf GTI Mk8 didedah – 245 PS, 370 Nm

Selepas pengenalan Volkswagen Golf mK8 di peringkat dunia pada Nov 2019, sudah pasti versi yang lebih mantap dengan prestasi yang lebih tinggi iaitu GTI pula menyusul.

Untuk bahagian luarannya, tidak banyak perbezaan radikal antara versi GTI dengan model standard Golf. Rekaan asasnya masih dibawa menerusi pakej R-Line. Ini termasuklah corong pengambilan udara yang rendah dengan bingkai garisan hitam, memberikan imej GTI ini kurang agresif daripada pandangan hadapan, tetapi konsisten dengan lampu dan gril yang nampak luas. Skirt sisinya juga lebih ke dalam dan bahagian belakangnya diserikan dengan diffuser pada bampar.

Ciri spesifik bagi versi GTI termasuklah jaluran kemasan hitam nipis yang merentasi bahagian gril dan lampu utama LED standard, hinggalah merentangi “ekornya”. Buat pertama kalinya, Mk8 ini didatangkan dengan jaluran iluminasi yang menyertai lampu nyalaan siang (DRL) untuk membentuk grafik melintang tunggal, sementara corong ‘sarang lebah’ yang ditawarkan sebagai pilihan dengan lima lampu kabus LED pada setiap sisi, hingga menampakkan bentuk-X.

Volkswagen Golf GTI Mk8 didedah – 245 PS, 370 Nm

Jaluran merah tersebut terus bersambung ke fender hadapan dihiasi dengan lencana GTI yang direka semula yang turut dipaparkan pada gril. Secara standard, ia turut didatangkan dengan roda aloi unik “Richmond” 17-inci, serta pilihan 18- dan 19-inci. Selain itu, imejnya turut diserikan dengan padanan spoiler belakang, lencana GTI yang dipasang di bahagian tengah pintu belakang serta sepasang corong ekzos bulat.

Beberapa pertambahan ciri turut diberikan di bahagian dalam, termasuklah dengan roda stereng tiga-jejari leper di bawah dengan kemasan merah pada jejari dan terdapat lencana GTI. Tempat duduk sport masih diberikan dengan paten tartan – kini dengan rekaan “Scalepaper” baharu – serta menampilkan jaluran merah di sekeliling perehat kepala. Model dengan transmisi manual turut menerima tombol gear gaya-bola golf, juga dengan rekaan baharu.

Senarai kit standard untuk pasaran Eropah termasuklah paparan instrumen Kokpit Digital 10.25-inci dengan grafik unik, skrin sesentuh 10-inci untuk sistem navigasi, sistem pencahayaan ambien 30-warna, pedal keluli tahan karat, kemasukan tanpa kunci, brek kecemasan sendiri, bantuan kekal lorong dan car-to-x (vehicle-to-vehicle and vehicle-to-infrastructure) communication.

Volkswagen Golf GTI Mk8 didedah – 245 PS, 370 Nm

Di bawah bonetnya, GTI terus dikuasakan oleh enjin EA888 petrol 2.0 liter pengecas turbo, dengan hamburan output 245 PS dan tork 370 Nm – meningkat ke 15 PS dan 20 Nm berbanding enjin Mk7.5 GTI dan turut hadir dengan versi Performance Pack. Kotak gear manual enam-kelajuan didatangkan secara standard, dan pembeli juga boleh memilih transmisi dwi-klac DSG tujuh-kelajuan dengan talaan unik.

Bahagian casis juga diberi keutamaan, dengan padanan suspensi topang MacPherson untuk hadapan dan multilink di belakang, XDS electronic differential lock dan larasan suspensi sport dengan mengurangkan 10 mm ketinggian kenderaan berbanding Golf standard. Ciri baharu untuk Mk8 ini termasuk Vehicle Dynamic Manager iaitu sistem kawalan dinamik pemanduan yang mengkoordinasikan operasi bagi sistem XDS dan pilihan untuk peredam adaptif DCC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required