Proton Saga 25th Anniversary Edition 2010 – Saga paling mahal pernah dijual, RM54,500, hanya 25-unit

Proton Saga 25th Anniversary Edition 2010 – Saga paling mahal pernah dijual, RM54,500, hanya 25-unit

Seperti yang diumumkan tempoh hari, 9 Julai ini iaitu dua hari dari sekarang genap usia Proton Saga yang ke-35 tahun, dan Proton bakal melancarkan model istimewa Anniversary Edition sempena sambutan berkenaan. Namun ingatkah anda ketika Saga menyambut ulangtahunnya yang ke 25-tahun iaitu pada tahun 2010, versi yang sama turut pernah dihasilkan?

Paultan.org/bm masih belum wujud lagi ketika ini, tetapi laman utama kami dalam bahasa inggeris hadir membuat liputan ketika Saga 25th Anniversary ini dilancarkan 10-tahun yang lalu – ini apa yang kami jumpa dalam arkib untuk tatapan anda.

Saga istimewa ini dihasilkan menerusi model generasi kedua atau dikenali dengan nama Saga BLM. Berbeza dengan model genarasi pertama yang diasaskan dari Mitsubishi Lancer Fiore, Saga BLM yang diperkenalkan pertama kali pada tahun 2008 adalah hasil air tangan kejuruteraan tempatan, dari badan sehinggalah pada enjin Campro yang digunakan.

Proton Saga 25th Anniversary Edition 2010 – Saga paling mahal pernah dijual, RM54,500, hanya 25-unit

Pada tahun 2010, varian tertinggi Saga SE dijual pada harga RM44,548 manakala versi Aniversary Edition ini dijual pada harga yang agak tinggi iaitu RM54,500! Apa ada pada model ini sehingga dijual pada harga hampir RM15k berbanding Saga Premium AT 2019?

Bagi memastikan model ini benar-benar istimewa, Proton tidak sekadar memberikan pelekat badan dan emblem istimewa sahaja pada Saga ini, tetapi lebih daripada itu. Pada bahagian luar, model ini menerima kit badan penuh seakan pada model Saga SE, kemudian warna badan putih yang diberikan turut hadir dengan warna kontras hitam pada bumbung dan but belakang (spoiler dan kemasan nombor plat masih berwarna putih).

Kemudian, bahagian sisi kereta ini diberikan jalur badan dengan motif belang harimau, bersama logo ’25’ pada bahagian belakang. Saga ini juga diberikan rim aloi lapan-jejari yang tidak terdapat pada model lain.

Dalam kabin, model istimewa ini hadir dengan tempat duduk yang dibalut dengan kulit Nappa berwarna perang, dan ia turut membaluti panel pintu. Kemudian, tombol gear dan roda stereng juga menerima balutan kulit dengan serlahan benang perang yang sama. Paparan meter juga sedikit berbeza kerana ia diberikan latar belakang berwarna kelabu, berbanding warna putih pada model SE dan hitam pada model standard.

Bukan hanya aspek kosemetik menerima tingkat taraf, malah Saga 25th Anniversary ini juga hadir dengan pelbagai kelengkapan tambahan. Antaranya adalah beg udara untuk penumpang hadapan (model biasa hanya diberikan satu konsol menyimpan barang pada bahagian tersebut) dan juga cermin berkuasa pada tingkap pintu belakang – kedua-dua ini adalah ciri yang diberikan pada Saga pasaran Australia ketika itu.

Satu lagi fakta yang perlu anda tahu adalah, model ini dihasilkan Proton dalam jumlah yang sangat-sangat terhad, iaitu hanya 25-unit. Tak hairanlah mengapa ia begitu sukar sekali untuk melihat ia dipandu atas jalan raya. Anda sendiri bagaimana? Pernah tengok sendiri kereta ini depan mata? Atau kenal mana-mana individu yang memilikinya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required