Mitsubishi Pajero Sport Elite Edition 2020 didedahkan di Thai – GT Premium lebih garang, bermula RM209k

Mitsubishi Pajero Sport Elite Edition 2020 didedahkan di Thai – GT Premium lebih garang, bermula RM209k

Selepas menerima Pajero Sport yang dikemaskini tahun lalu, pasaran Thailand kini menerima satu lagi varian yang lebih sporty digelar Pajero Sport Elite. Model ini diasaskan dari varian GT Premium pada pasaran berkenaan, tetapi menerima berberapa kemasan berbeza yang membuatkan ia nampak lebih agresif.

Pada bahagian luaran, kemasan-kemasan krom dan perak pada model biasa seperti pada gril serta skid plate bawah bampar hadapan dan belakang ditukar menggunakan kemasan hitam berkilat. Tulisan ‘Pajero Sport’ berwarna hitam diberikan pada ‘hidung’ penutup bonet membuatkan ia nampak seperti SUV dari Range Rover.

Ciri standard lain yang turut diberikan pada model Pajero Sport Elite ini termasuk lampu hadapan projektor bi-LED dengan latar belakang hitam, spoiler bumbung belakang bersama antena sirip yu dalam kemasan hitam berkilat, tip ekzos krom, emblem ‘Elite Edition’ pada pintu tailgate dan juga rim 18-inci juga dalam kemasan hitam berkilat.

Hanya dua warna badan ditawarkan untuk Pajero Sport Elite ini iaitu Jet Black Mica dan White Diamond – versi warna putih ini turut diberi kontras warna hitam pada bahagian bumbung.

Mitsubishi Pajero Sport Elite Edition 2020 didedahkan di Thai – GT Premium lebih garang, bermula RM209k

Pada bahagian dalaman, perbezaan utama dapat dilihat pada upholsteri – tempat duduk dan kemasan lain pada pintu dan konsol tengah tidak dibalut dengan kulit berwarna hitam, sebaliknya menerima kulit sintetik Quole Modure berwarna perang gelap. Menurut Mitsubishi, material sintetik tersebut mampu untuk memantulkan haba, tidak seperti kulit biasa yang selalunya cenderung untuk menyerap haba.

Emblem-emblem ‘Pajero Sport’ turut diberikan pada bahagian kabin seperti pada kemasan glove box dan juga pada scuff plate yang bernyala. Dashcam juga dibekalkan secara standard untuk Pajero Sport Elite ini bersama kamera pemantau sekeliling 360 darjah.

Untuk kelengkapan lain, kebanyakkan ia masih berkongsi dengan versi GT Premium antaranya paparan meter digital dengan skrin LCD berwarna lapan-inci, brek parkir elektrik dengan fungsi auto hold, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh utama lapan-inci disambungkan dengan skrin bumbung 12.1-inci untuk penumpang belakang, sistem bukaan pintu tailgate belakang tanpa sentuhan belakang, dan pelbagai lagi.

Mitsubishi Pajero Sport Elite Edition 2020 didedahkan di Thai – GT Premium lebih garang, bermula RM209k

Tiada perubahan diberikan pada sistem mekanikal di mana Pajero Sport Elite masih dijana oleh enjin 4N15 2.4 liter empat-silinder MIVEC turbodiesel berkuasa 181 PS dan tork maksima 430 Nm, digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan. Opsyen sistem pacuan empat roda Super-Select 4WD juga masih kekal yang membolehkan pilihan pacuan roda belakang atau semua roda dilakukan secara ‘on-the-fly’ dengan hanya menggunakan suis putar.

Untuk keselamatan pula, Pajero Sport Elite ini dibekalkan dengan tujuh-beg udara, kawalan kestabilan elektronik, serta sistem bantuan pemanduan seperti Sistem Pengelak Salah Pecut Ultrasonic, Pengelak Pelanggaran Hadapan, Bantuan Kekal Lorong, Pemantau Titik Buta dan Bantuan Tukar Lorong, Amran Lintasan Trafik Belakang, dan juga cruise control adaptif.

Mitsubishi Pajero Sport Elite Edition ini ditawarkan dalam dua varian pada pasaran Thailand, bermula dangan versi pacuan belakang 2.4D 2WD dijual pada harga 1,524,000 (RM209k) dan juga versi tertinggi pacuan empat roda 2.4D 4WD dijual pada harga 1,629,000 baht (RM223k). Manakala untuk mereka yang memilih warna badan White Diamond, bayaran sebanyak 20,000 baht (RM2.7k) perlu ditambah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required