Lamborghini Sian Roadster – enjin V12 hibrid 819 PS

Lamborghini Sian Roadster – enjin V12 hibrid 819 PS

Selepas 10 bulan Lamborghini Sian coupe diperkenalkan, sekarang tibalah pula masa untuk versi Roadster. Hanya 19 unit Sian Roadster ini ditawarkan kepada pasaran – semuanya sudah ada pemilik – dan jumlah ini adalah lebih sedikit berbanding versi coupe yang dihasilkan sebanyak 63 unit.

Model yang didedahkan kali pertama ini dicat dengan warna Blu Uranus sementara warna emas untuk rim pula dipanggil sebagai Ora Electrum dan dipilih bagi menunjukkan model ini mempunyai kuasa tambahan elektrik.

Antara rekaan unik pada supercar ini adalah termasuk bampar yang rendah dengan splitter gentian karbon, DRL LED berbentuk Y, pelindung kepala berpetak dari belakang tempat duduk hingga ke spoiler, sayap belakang bersepadu dan lampu belakang LED dengan grafik berbentuk heksagon.

Lamborghini Sian Roadster – enjin V12 hibrid 819 PS

Menurut Lamborghini, rekaan tanpa bumbung Sian Roadster ini tidak menyebabkan kecekapan aerodinamiknya berkurang kerana aliran udara dihalakan dari splitter hadapan melalui bukaan di tepi dan sampai ke spoiler belakang secara lancar. Di belakang juga terdapat salur udara aktif yang boleh berpusing dan memberikan angin dengan menggunakan haba yang dihasilkan oleh ekzos.

Bahagian dalam kabin dihias dengan gabungan warna putih, perincian Blu Glauco serta kemasan aluminium Oro Electrum. Corong udara baru pada model ini dihasilkan melalui cetakan 3D dan membolehkan pelanggan meletakkan nama mereka sendiri jika mahu.

Penggerak model Sian Roadster masih sama seperti versi coupe iaitu unit V12 dengan bantuan elektrik yang menampilkan penggunaan injap intake titanium serta teknologi kapasitor super (terletak di antara kokpit dan enjin) yang dikatakan boleh menyimpan tenaga 10 kali lebih banyak berbanding bateri lithium ion, tiga kali lebih berkuasa serta lebih kompak.

Lamborghini Sian Roadster – enjin V12 hibrid 819 PS

Kapasitor super serta motor elektrik 48 volt pada kenderaan ini secara keseluruhannya mencatat berat cuma 34 kg, dan apabila digabungkan bersama enjin V12 6.5 liter itu, boleh menghasilkan kuasa 819 PS dan 760 Nm tork. Kuasa disampaikan kepada semua tayar melalui transmisi tujuh kelajuan Independent Shifting Rod (ISR) sekaligus membenarkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 2.9 saat. Laju maksimum tidak diberitahu, tetapi versi coupe boleh mencapai 351 km/j.

Motor elektrik pada sistem kuasa Sian Roadster secara sendirinya boleh menghasilkan 34 PS, dan ia boleh menyokong fungsi kelajuan rendah seperti mengundur dan meletakkan kenderaan. Sistem penjanaan semula kuasa yang dibangunkan khas pula boleh mengecas kapasitor super Sian setiap kali ia membrek dan boleh digunakan terus untuk pecutan sehingga 130 km/j. Menurut Lamborghini, dengan sistem ini, kereta tersebut 10% lebih pantas berbanding kereta yang tidak mempunyainya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required