Pengendali perkhidmatan MRT – MRT Corp dan Rapid Rail Sdn Bhd – telah memaklumkan, tiga stesen MRT Laluan Kajang (sebelum ini dikenali sebagai MRT Laluan Sungai Buloh-Kajang) akan ditutup sementara pada enam hujung minggu (Sabtu dan Ahad) dalam bulan Julai, Ogos dan September.

Penutupan tersebut adalah bagi memberikan laluan kerja-kerja migrasi yang berkaitan dengan kerja pemindahan sebahagian daripada laluan tersebut ke MRT Laluan Putrajaya (sebelum ini dikenali sebagai MRT Laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya).

Tiga stesen yang terlibat adalah Stesen MRT Sungai Buloh, Stesen MRT Kampung Selamat dan Stesen MRT Kwasa Damansara. Walau bagaimana pun, Stesen KTM Sungai Buloh dan juga kemudahan tempat letak kereta bersebelahan dengan stesen tersebut tidak terjejas oleh penutupan ini.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh MRT Corp, penutupan stesen-stesen tersebut akan berlaku pada 11-12 Julai, 25-26 Julai 2020, 8-9 Ogos 2020, 22-23 Ogos, 5-6 September dan 19-20 September 2020.

Dengan penutupan tiga stesen tersebut, tren MRT dari Kajang akan berakhir di Stesen MRT Kwasa Sentral. Sama seperti penutupan sebelum ini yang dijalankan pada tahun 2018 dan 2019, perkhidmatan gantian bas perantara percuma akan beroperasi di antara Stesen MRT Kwasa Sentral dan Stesen MRT Sungai Buloh, turut menyediakan perkhidmatan di Stesen MRT Kampung Selamat.

Walau bagaimana pun, bas perantara ini tidak akan berhenti di Stesen MRT Kwasa Damansara kerana tiada aktiviti komersil dan kawasan perumahan yang berdekatan dengan stesen tersebut. Tempat letak kereta di Stesen MRT Kwasa Damansara juga akan ditutup.

Para pengguna yang biasanya meletakkan kereta di kemudahan tempat letak kereta di Stesen MRT Kwasa Damansara dinasihatkan supaya menggunakan kemudahan tempat letak kereta di Stesen MRT Kwasa Sentral atau di Stesen MRT Sungai Buloh. Namun demikian, perkhidmatan bas perantara sedia ada dari Stesen MRT Sungai Buloh dan Stesen MRT Kampung Selamat akan beroperasi seperti biasa.

Untuk maklumat lanjut mengenai penutupan stesen-stesen tersebut, pengguna tren boleh menghubungi RapiKL di 03-78852585 ataupun talian Hotline Projek MRT di 1800-82-6868.