Sistem pendingin hawa Bugatti rekaan jurutera wanita ini pastikan anda kekal sejuk dalam kelajuan 400 km/j

Sistem pendingin hawa Bugatti rekaan jurutera wanita ini pastikan anda kekal sejuk dalam kelajuan 400 km/j

Hypercar moden bukan lagi dihasilkan seperti supercar hardcore era 80’an dan 90’an dahulu. Jika pada zaman berkenaan kereta sebegini bukan semua orang boleh memandunya kerana ia tidak selesa, sukar dikendali dan hanya tertumpu pada kelajuan semata-mata, hypercar zaman kini dihasilkan agar ia boleh dipandu setiap hari tanpa masalah.

Jadi bukan hanya penawaran kotak gear automatik diberikan pada model-model hypercar moden, malah ciri mewah dan keselesaan lain seperti sistem pendingin hawa turut dititik beratkan. Cabaran untuk menghasilkan sistem untuk kereta sebegini tidak hanya perlu memastikan ia berfungsi pada kelajuan tinggi, malah ia turut perlu berfungsi dengan cukup senyap seakan kereta mewah sebenar.

Untuk kereta yang telahpun mencatatkan kelajuan maksima lebih dari 490 km/j pada tahun lalu, Bugatti Chiron, sistem pendingin hawa model ini sebenarnya telah dihasilkan oleh seorang jurutera wanita iaitu Julia Lemke yang berasal dari Jerman.

Lemke telah pun mula masuk industri automotif sejak tahun 2013, dan berkhidmat dengan Bugatti empat tahun kebelakangan ini. Dia bukan sahaja bertanggungjawab pada rekaan sistem pendingin hawa untuk Chiron, malah turut menghasilkan sistem untuk Bugatti Divo.

“Chiron, Divo dan model paling ekstrm Chiron Pur Sport adalah kereta yang mudah dan selesa untuk dipandu bagi kegunaan setiap hari – ia boleh dikendalikan dengan mudah. Malah pemandu yang tidak berpengalaman pun dapat mengendalikan Bugatti walaupun memandunya buat kali pertama,” kata Lemke.

Sistem pendingin hawa Bugatti rekaan jurutera wanita ini pastikan anda kekal sejuk dalam kelajuan 400 km/j

Menghasilkan sistem pendingin hawa untuk hypercar mewah ini tidak sama seperti sistem pada kereta penumpang biasa. Pertamanya, Julia perlu memastikan sistem ini beroperasi dengan cukup senyap. “Sistem pendingin hawa berfungsi pada tahap terbaik ketika penumpang tidak sedar ia sedang berfungsi. kami perlu memastikan tiada sebarang gangguan atau bunyi – hanya ini yang akan membuatkan anda selesa,” jelas Lemke.

Untuk menghasilkan sistem sebegini, Chiron dilengkapkan dengan dua buah unit condensor pada sistem pendingin hawanya. Secara keseluruhan, sistem pendingin hawa untuk kereta dengan enjin yang besar pada bahagian tengah ini memerlukan litar sekitar 9.5 meter.

Kemudian, Julia Lemke juga perlu memastikan sistem ini tidak bermasalah untuk berfungsi pada kelajuan melebihi 400 km/j – rekaan badan yang dihasilkan untuk kelajuan yang tinggi ini sebenarnya akan membuatkan kabin kereta menjadi lebih panas dari biasa.

Mengapa? Pertama sekali dari segi rekaan Chiron perlu dihasilkan dengan bentuk yang mengikut garis arus aliran udara. Ini memerlukan ia dilengkapi cermin hadapan rata dengan sudut condong hanya 21.5 darjah, menyebabkan bahagian permukaan cermin tersebut menjadi besar kepada 1.31 persegi.

Sebagai perbandingan, kereta penumpang biasa hanya mempunyai cermin hadapan dengan keluasan permukaan 0.7 meter persegi dan sudut condong sekitar 30 darjah. Jadi dengan cermin hadapan lebih luas menyebabkan kabin Chiron yang terdedah pada cahaya matahari akan menjadi panas dengan lebih cepat. Dan ia akan menjadi lebih sukar sekiranya pembeli memilih opsyen bumbung kaca Sky View Bugatti.

Sistem pendingin hawa Bugatti rekaan jurutera wanita ini pastikan anda kekal sejuk dalam kelajuan 400 km/j

Menurut Bugatti, sistem penghawa dingin rekaan Lemke ini diberikan pemampat dengan kapasiti menyejukkan sehingga 10 kW (13 hp), dan ia sebenarnya mampu menyejukkan sebuah apartmen di Eropah dengan keluasa 80 meter persegi. Ia boleh memampatkan kira-kira 3 kg cecair penyejuk dalam masa seminit dan boleh dimampatkan dengan tekanan bermula sekitar 2 bar sehingga 30 bar.

Apa yang lebih mencabar, pemampat sistem ini perlu berada dalam ruang enjin yang lebih panas dari kereta biasa. Julia juga perlu memastikan sistem dalam litar berkenaan berfungsi dengan seimbang bagi meminimakan penggunaan bahan penyejuk dan penggunaan tenaga.

Bagi memastikan sistem ini berfungsi dengan baik pada setiap kelajuan dan keadaan cuaca, setiap ujian dalam proses pembangunannya akan dilakukan sendiri oleh Lemke dengan memandu sendiri kereta berkenaan.

“Lebih dalam saya terlibat sebagai jurutera, membuatkan saya lebih mengagumi apa yang dicapai secara keseluruhan dalam pembangunan kereta ini. Kuasa yang begitu besar dihasilkan oleh enjin W16 dan juga kelajuan yang luar biasa adalah unik – ini yang membuatkan sistem yang sangat kompleks ini lain dari yang lain,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required