Sistem MRT Laluan 1 capai objektif – Audit Negara

Sistem MRT Laluan 1 capai objektif – Audit Negara

Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2018 Siri 3 telah mengemukakan penilaian skop pengauditan terhadap pengurusan sistem landasan Transit Aliran Massa (MRT) Laluan 1 yang telah mencapai objektif yang ditetapkan bagi menyampaikan sistem MRT yang efektif, efisien, bersepadu dan selamat kepada pengguna.

Menerusi kenyataan yang disiarkan oleh Bernama, pengauditan penilaian terhadap pengurusan sistem landasan MRT Laluan 1 adalah untuk tempoh dari 16 Dis 2016 hingga 31 Jan 2019, melibatkan dua bidang utama iaitu prestasi dan pengurusan sistem landasan itu.

Menurut LKAN, kerajaan telah membelanjakan peruntukan sebanyak RM21.35 bilion bagi kos pembinaan projek yang meliputi semua pakej kerja termasuk RM4.05 bilion untuk 12 pakej kerja sistem. Malah kemudahan ini memberi peluang kepada orang awam untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dengan mudah dan membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas dan pelepasan karbon dengan ketara.

Sistem MRT Laluan 1 capai objektif – Audit Negara

Bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan dalam pengurusan sistem MRT yang kurang cekap dan kurang berkesan seperti kerosakan yang masih belum selesai walaupun tempoh masa kecacatan (DLP) telah tamat selama 182 hari setakat 14 Jan 2020 serta kerosakan berulang, menurut laporan itu.

Ini termasuklah kejadian kelewatan ketibaan Electric Train (ET) yang berlaku boleh memberi kesan terhadap tahap kepuasan pengguna.

Justeru, LKAN mengesyorkan enam perkara yang perlu diambil perhatian oleh Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) dan Prasarana untuk mengatasi kelemahan yang dibangkitkan agar perkara sama tidak berulang dalam pengurusan sistem MRT serta pelaksanaan projek MRT Laluan 2.

Pertama, MRT Corp hendaklah memastikan pembaikan segera diambil oleh Work Package Contractor (WPC) terhadap semua kerosakan yang dilaporkan terutama bagi empat pakej kerja sistem yang dibangkitkan serta menetapkan tempoh pembaikan kerosakan.

Sistem MRT Laluan 1 capai objektif – Audit Negara

Kedua, MRT Corp hendaklah menguruskan pembaikan kerosakan dengan cekap dan berkesan agar kerosakan sama tidak berulang.

Seterusnya, MRT Corp hendaklah membuat kajian terperinci berkaitan isu-isu pembaikan yang memerlukan penyelesaian kekal bagi memastikan isu tidak berulang selepas Sijil Perakuan Siap Membaiki Kecacatan (CMGD) dikeluarkan.

Keempat, MRT Corp hendaklah memastikan semua masalah berkaitan Sistem Pengurusan Penyenggaraan Berkomputer (CMMS) diselesaikan oleh WPC supaya sistem tersebut dapat digunakan sepenuhnya oleh Rapid Rail bagi pengurusan dan pemantauan kerja penyenggaraan lebih berkesan.

Selain itu, MRT Corp hendaklah meminda prosedur DLP mengikut pelaksanaan semasa dan mengkaji semula prosedur bagi memastikan kerosakan dapat diselesaikan dengan segera. Terakhir pula ialah Prasarana perlu memastikan pengurusan aduan ditambah baik dengan mewujudkan mekanisme untuk mengukur tempoh penyelesaian aduan bagi meningkatkan pengurusan perkhidmatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required