SEMA 2020 tak batal walaupun Covid-19 masih mengganas – 1,800 syarikat ambil bahagian

SEMA 2020 tak batal walaupun Covid-19 masih mengganas – 1,800 syarikat ambil bahagian

Pandemik Covid-19 membuatkan dunia seakan terhenti tahun ini. Untuk industri automotif, selain jualan kenderaan yang terjejas, coronavirus ini turut menyebabkan hampir semua acara motor show dibatalkan di seluruh dunia. Namun penganjur acara untuk dunia modifikasi terbesar di Amerika Syarikat, SEMA nampaknya ‘melawan’ situasi tersebut dan mengumumkan ia tidak akan dibatalkan tahun ini.

Acara di Amerika Syarikat yang hampir sama dengan Tokyo Auto Salon (gambar yang kami gunakan ini adalah di TAS dan bukan SEMA) ini bakal berlangsung di Las Vegas pada 3 hingga 6 November 2020 nanti. Menurut penganjurnya, sebanyak 1,800 syarikat yang akan menyertai SEMA 2020 bagi memenuhi ruang pameran di Las Vegas Convention Center (LVCC).

Walau bagaimanapun, penganjur SEMA turut akan membuat pelbagai langkah keselamatan dan pencegahan untuk acara tahun ini. Mereka turut menjalinkan kerjasama dengan pihak hotel, LVCC dan juga pihak berkuasa bandar dan negeri Nevada bagi “memastikan standard keselamatan yang tinggi dan juga pematuhan arahan dari kerajaan”.

Antara langkah tersebut termasuk penggunaan topeng atau pelindung muka, kekerapan membasuh tangan dan juga penjarakan sosial. Mereka juga akan menyediakan laluan dan masuk khas bagi mengawal dan memeriksa pengunjung menggunakan kamera suhu tak-invasif. Aliran perjalanan dalam satu hala dan juga stesen cecair pembasmi kuman setiap 60 meter turut diwujudkan.

SEMA 2020 tak batal walaupun Covid-19 masih mengganas – 1,800 syarikat ambil bahagian

Penganjur juga akan membuat sanitasi pada kawasan yang kerap dilalui setiap jam pada bahagian-bahagian seperti lantai, pintu, lif dan juga tangga bergerak. Kerjasama bersama LVCC akan menyaksikan tempat tersebut menjadi antara tempat pertama di Amerika Syarikat yang memperoleh sijil untuk langkah keselamatan bertujuan untuk pencegahan wabak – bangunan berkenaan akan disanitasi setiap malam.

Namun jika anda pernah pergi ke acara-acara sebegini, anda tentu tahu untuk mengawal pengunjung bukan sesuatu yang mudah. Penganjur-penganjur acara lain tentunya tertunggu-tunggu mahu melihat dan mahu belajar dari SEMA 2020 bagaimana untuk mengekalkan penjarakan sosial dan SOP lain dalam situasi tersebut.

Sehingga sekarang, tiada tanda-tanda bahawa Amerika Syarikat akan pulih dari serangan Covid-19 ini. Negara tersebut kini mempunyai 3.53 juta kes Covid-19 yang disahkan, dengan 138k orang telah meninggal dunia. Di Nevada sendiri sebanyak 32,024 kes telah dicatakan dengan 627 kematian. Hampir 27,000 kes dari jumlah berkenaan adalah Las Vegas dengan 507 kematian dicatatkan.

Angka yang dicatatkan oleh Nevada ini sebenarnya masih lagi tidak setinggi seperti di New York dan California (bersebelah Nevada). Amerika Syarikat juga buat masa sekarang masih negara tertinggi di dunia yang mencatatkan kes positif Covid-19, diikuti Brazil dan India.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required