Syarikat pembuat rim ikonik dari Jerman, BBS telah dilaporkan memfailkan tuntutan muflis pada 16 Julai lalu, lapor motorillustrated. Ini sebenarnya tuntutan muflis kali ketiga yang difailkan oleh BBS dalam tempoh 15 tahun kebelakangan ini.

BBS juga kini meminta perlindungan dari pemiutangnya pada tahun 2007 dan 2011. Buat masa sekarang, BBS dimiliki oleh NICE Holdings Co. dari Korea Selatan yang telah mengambil alihnya pada tahun 2015 bersama 1,200 pekerjanya termasuk di Amerika Syarikat – jenama tersebut mula membekal rim jenis nat tunggal untuk kereta-kereta lumba Nascar pada tahun ini.

Dalam fail tuntutan tersebut, BBS menyatakan bahawa punca kejatuhan mereka kali ini adalah disebabkan permintaan terhadap komponen-komponen ubahsuai kenderaan yang menurun serta persekitaran peruncitan automotif yang sukar akibat pandemik Covid-19.

Tambahan pula, BBS terpaksa memperlahankan produksi mereka juga kerana Covid-19 serta terjejas dengan masalah bekalan.

Walau bagaimanapun, ini bukan bermaksud jenama berkenaan akan hilang terus. Dalam fail tuntutan tersebut, BBS memerlukan masa untuk menstrukturkan kembali perniagaannya. Syarikat tersebut mencatatkan pendapatan hampir 90 juta euro pada 2018, dalam masa yang sama rugi sekitar 11 juta euro. NICE Holding kini sedang mencari pembeli untuk mengambil alih BBS.