Hyundai telah memilih pasaran Amerika Syarikat untuk memasarkan model Kona Night Edition 2021 yang dijangka dijual di negara Uncle Sam itu mulai September ini. Walau bagaimana pun, kereta dengan tema gelap ini hanya ditawarkan dengan unit terhad, tetapi Hyundai tidak mendedahkan jumlah sebenar berapa yang akan dibikinnya.

Satu lagi perkara yang tidak didedahkan ialah berapa kos yang perlu dibayar oleh pelanggan yang ingin menempahnya – barisan Kona bermula dengan varian SE ditawarkan pada harga USD20,300 (RM86,315) dan meningkat hingga US$27,950 (RM118,843) untuk model spesifikasi tertinggi Ultimate.

Night Edition ini dijanakan oleh enjin 1.6 liter pengecas turbo empat-silinder yang mampu menghasilkan kuasa hingga 175 hp pada 5,500 rpm dan tork 264 Nm dari 1,500 hingga 4,500 rpm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke roda hadapan, dan larasan ini sama digunakan pada Limited dan Ultimate, tetapi tidak dipastkan adakan Night Edition juga akan ditawarkan dengan pacuan semua-roda mahu pun tidak.

Semakan gaya yang dilakukan termasuklan gril yang dikelilingi tona hitam berbanding krom, malah kemasan krom juga telah disingkirkan dari lower rocker dan tailgate belakang. Tona hitam juga menjadi pilihan untuk perumah cermin sisi dan roda aluminium RAYS 18-inci baharu dengan kemasan separa berkilat.

Di dalamnya, lebih banyak kemasan hitam jelas kelihatan di kebanyakan bahagian termasuk pemegang pintu dan suis pengunci sentral, sementara set pedal alumnium pula melengkapkan lagi gayanya. Pelanggan yang inginkan kemasan serba hitam bolehlah memilih warna luaran Ultra Black, tetapi pengeluar kereta ini turut menawarkan tona Galactic Grey (seperti dalam foto) dan juga Chalk White sebagai alternatif.