Jualan kenderaan terpakai melonjak secara tidak langsung selepas pemberian insentif – naik lebih 100%

Jualan kenderaan terpakai melonjak secara tidak langsung selepas pemberian insentif – naik lebih 100%

Sejak kerajaan mengumumkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) jualan kenderaan terpakai semakin meningkat tinggi. Menurut laporan The Star, walaupun pelan jangka masa pendek ini tidak memberi manfaat terus kepada industri kenderaan terpakai, ia tetap memberi kesan sampingan.

Presiden Gabungan Persatuan Syarikat Kredit dan Motor Malaysia (FMCCAM), Datuk Tony Khor memberitahu, permintaan untuk kenderaan terpakai telah meningkat sejak ekonomi kembali dibuka, sehingga “sukar untuk dipercayai.”

“Jika dibandingkan dengan tahun lepas, jualan pada bulan Julai adalah lebih tinggi 20%. Melihat kepada bulan lepas pula, jualan bulan Julai lebih tinggi 30% berbanding bulan Jun. Jualan tahun-ke-tahun bulan Jun meningkat lebih 100%. Ini adalah satu perkara bersejarah,” kata Khor.

Beliau mengaitkan peningkatan jualan kenderaan terpakai kepada peningkatan jualan kenderaan baru, di mana ia telah mendapat manfaat dengan penghapusan 100% cukai jualan bagi model CKD dan 50% bagi kenderaan CBU, sehingga hujung tahun ini. “Semakin ramai yang membeli kereta baru, semakin ramai juga yang perlu menjual kereta lama mereka,” tambah Khor.

Jualan kenderaan terpakai melonjak secara tidak langsung selepas pemberian insentif – naik lebih 100%

Peningkatan permintaan kenderaan terpakai juga adalah disebabkan ramai yang mahukan kenderaan lebih murah kerana masih tidak yakin dengan ekonomi semasa akibat pandemik Covid-19. Harga yang lebih murah adalah antara sebab utama kereta terpakai dipilih.

Presiden Persatuan Automotif Malasia (MAA), Aishah Ahmad juga pernah memberitahu waktu pembentangan prestasi pasaran minggu lepas bahawa jualan kenderaan terpakai di bawah RM30,000 adalah sangat baik, terutamanya di luar Kuala Lumpur.

Khor turut memberitahu satu lagi penyebab adalah orang ramai risau untuk menggunakan pengangkutan awam kerana wabak ini. Jadi, mereka membeli kereta terpakai untuk bergerak secara selamat. Beliau juga menambah, moratorium selama enam bulan juga membantu meningkatkan jualan, tetapi ia mungkin akan terjejas sekiranya tiada sebarang insentif apabila tempoh moratorium berakhir September ini.

Jualan kenderaan terpakai melonjak secara tidak langsung selepas pemberian insentif – naik lebih 100%

Satu perkara negatif akibat peningkatan jualan ini adalah tempoh melengkapkan pembelian juga bertambah lama. Khor memberitahu, jualan kenderaan terpakai sangat baik sehinggakan Puspakom mengalami masalah menghadapi jumlah banyak kenderaan memasuki pusat pemeriksaan.

“Kereta yang mahu dijual mesti diperiksa oleh Puspakom. Jika mengikut prosedur biasa, kenderaan yang telah ditempah boleh dihantar untuk pemeriksaan keesokan harinya, tetapi sekarang, waktu menunggu telah dipanjangkan sehingga lima ke enam hari. Ada juga pelanggan yang membatalkan tempahan mereka kerana terlalu lama menunggu,” kata Khor.

Jika anda juga antara yang sedang mempertimbangkan pembelian kenderaan terpakai, mungkin anda boleh rujuk panduan lengkap yang telah kami siarkan sebelum ini yang turut menyatakan kelebihan serta kekurangannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required