Budaya kerja lebih baik dan operasi yang diperkemas jadi sebab prestasi Proton kembali naik – Li Chunrong

Budaya kerja lebih baik dan operasi yang diperkemas jadi sebab prestasi Proton kembali naik – Li Chunrong

Salah satu perkara yang dilakukan oleh Li Chunrong apabila beliau mengambil alih kedudukan sebagai CEO Proton Holdings adalah menubuhkan Cross Function Team (CFT), untuk mengenal pasti dan menghadapi isu dalaman yang berlaku dalam syarikat, dan pada masa sama membangunkan budaya kerja baru untuk pasukan Malaysia-China.

Dalam laporan The Edge, Proton dikatakan menderita dengan pengurusan operasi yang lemah sebelum Geely datang, dan perkara pertama yang dicadangkan oleh CFT adalah meminta vendor mengurangkan kos sehingga 30% sekiranya mereka masih mahu membekalkan alat ganti kepada Proton.

Permintaan ini sudah tentu mendapat tentangan. Vendor terus merungut mengatakan agak sukar untuk mengurangkan kos sebanyak 30% dan masih dapat terus berniaga. Berita berkenaan perkara ini tersebar dan kemudian menimbulkan khabar angin bahawa Proton akan mengambil alat ganti dari China. Walaubagaimanapun, Li menegaskan bahawa vendor tempatan sudah mula mengurangkan kos.

“Masa saya datang ke sini, saya minta vendor untuk mengurangkan kos sebanyak 30%. Sudah tentu, lepas itu mereka mengeluh. Mereka bertanya kepada saya, bagaimana nak kurangkan kos? Saya tanya mereka kembali, dalam kemahiran pengurusan operasi, siapa lagi bagus? Awak atau Proton? Mereka tidak menjawab, sebab kami (pengurusan Proton) memang pun teruk sebelum ini.”

Budaya kerja lebih baik dan operasi yang diperkemas jadi sebab prestasi Proton kembali naik – Li Chunrong

“Saya beritahu mereka, kemahiran awak dan saya adalah sama, setuju? Mereka setuju. Kalau saya boleh kurangkan kos, awak juga boleh kurangkan kos,” kata Li sambil menambah jika Proton boleh mengurangkan kos operasi sehingga 33%, vendor juga boleh berbuat benda yang sama.

Bagi Proton, langkah pengurangan kos melibatkan penutupan tiga pusat alat ganti serantau dan menjualnya pada harga RM1 juta setiap satu. Mereka juga menutup belasan gudang di seluruh negara, dengan kini hanya mengekalkan empat sahaja iaitu di Kuching, Kota Kinabalu, Shah Alam dan Tanjung Malim.

Jumlah kenderaan syarikat juga dikecilkan – Li memberitahu Proton mempunyai 1,700 buah kenderaan untuk pihak pengurusan, dan jumlah ini menurut beliau adalah sangat banyak bagi sebuah syarikat yang cuma mengeluarkan kenderaan tidak melebihi 100,000 buah satu tahun.

“Semasa saya bekerja dengan syarikat yang dua kali ganda lebih besar di China, kami cuma mempunyai empat kereta syarikat. Ini bermakna, Proton mempunyai terlalu banyak kereta syarikat; pada pemahaman saya, ia boleh dijual,” kata Li. Dalam masa enam bulan pertama, Proton telah berjaya menjual lebih 500 unit kereta syarikat. “Ini adalah contoh bagaimana saya mengurangkan kos. Kalau saya boleh buat, vendor juga mesti boleh buat.”

Budaya kerja lebih baik dan operasi yang diperkemas jadi sebab prestasi Proton kembali naik – Li Chunrong

Sebelum X70 dilancarkan untuk pasaran, Li telah menggesa pengedar Proton menaik taraf kemudahan mereka kepada 3S atau 4S, dengan mengetahui bahawa pelanggan akan lebih mudah menerima imej serta kualiti jenama yang baru. Li percaya peningkatan pada pusat pameran bukan sahaja bagus untuk imej jenama, tetapi juga meningkatkan khidmat kepada pelanggan.

Sekali lagi, ia diberikan tentangan dan kali ini daripada pengedar yang mengatakan naik taraf pusat pameran melibatkan kos tinggi. Untuk mengatasi masalah ini, Proton memberikan sedikit bantuan kepada pengedar, tetapi bergantung kepada saiz pusat pameran, lokasi dan kapasiti ruang servis.

Pada masa ini, terdapat 124 pusat servis 3S dan 4S di seluruh negara. Li memberitahu: “Sebelum ini, lebih 70% pengedar kami cuma membuat jualan sahaja (1S). Disebabkan itu, kedai mereka adalah kecil. Pengedar tidak boleh menyimpan banyak alat ganti. Sebab itulah Proton perlu mempunyai banyak RPC. Tapi sekarang, kita sudah ada lebih banyak pusat 3S dan 4S – 124 kesemuanya – jadi RPC sudah tidak diperlukan.

“Ini adalah strategi perniagaan. Kenapa saya bangunkan lebih banyak 3S dan 4S? Kami mahu meningkatkan pengalaman pelanggan sebab kami mempunyai keyakinan tinggi dengan X70. Jadi, kami perlu meletakkan ia dalam satu suasana yang berkualiti tinggi dan pelanggan dapat menikmati pengalaman yang baik,” kata beliau.

Budaya kerja lebih baik dan operasi yang diperkemas jadi sebab prestasi Proton kembali naik – Li Chunrong

Selain daripada itu, wujud juga khabar angin terdapat pertembungan budaya antara pekerja Proton dan Geely. Li memberitahu ini bukan satu masalah malah mereka berkongsi lebih banyak persamaan. “CFT ditugaskan untuk membangunkan budaya kerja baru yang menggabungkan nilai Geely, Proton dan DRB-Hicom. Kami muncul dengan TARI yang bermaksud kerjasama, pencapaian, hormat dan integriti. Sebab inilah saya berkata kita mempunyai budaya yang sama,” jelas Li.

“Kami juga fokus kepada perniagaan. Hanya ada satu sebab kami di sini – untuk melakukan perniagaan. Jadikan Proton berjaya. Saya tidak mahu pekerja Proton terganggu dengan perkara lain. Semua orang di sini mahu mencari pendapatan untuk diri sendiri dan juga keluarga mereka.”

“Semua orang di sini adalah pekerja. Anda pekerja tempatan, saya pekerja dari luar. Anda bukan pemegang saham. Tapi kami mempunyai sasaran yang sama iaitu menjadikan Proton berjaya. Kalau tidak, kita tidak akan dapat mencapai kata sepakat. Terdapat kepentingan bersama iaitu memastikan Proton berjaya,” tambah Li.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Kroni on Aug 23, 2020 at 7:08 am

    Proton need the shakeup long delayed, too many unneeded fats need to be trim, Kudos to Mr Li, pacat banyak dlm Proton perlu di buang

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required