Toyota Urban Cruiser – sah untuk pasaran India, dipasang oleh Maruti Suzuki, dari model Vitara Brezza

Toyota Urban Cruiser – sah untuk pasaran India, dipasang oleh Maruti Suzuki, dari model Vitara Brezza

Setelah lama pasaran India menantikan sebuah SUV kompak Toyota yang diasaskan dari Maruti Suzuki Vitara Brezza, model berkenaan kini tiba dengan nama Toyota Urban Cruiser. Imej yang ada ini merupakan teaser yang dikeluarkan oleh Toyota India, lengkap dengan nama modelnya.

Maksudnya, Toyota rebadge model Suzuki? Ya, betul. Ini model Toyota yang kedua di India menggunakan asas dari Suzuki – yang pertama ialah Toyota Glanza pada 2019, yang menjadi model rebadge bagi hatchback lima-pintu Suzuki Baleno. Sama seperti Glanza, Urban Cruiser ini juga akan dipasang oleh Maruti Suzuki, pelopor pasaran automotif di India.

Semua ini adalah susulan daripada rancangan yang dimeterai pada 2018 yang bakal menyaksikan Toyota dan Suzuki membekalkan model-model kenderaan untuk pasaran India. Maruti akan membekalkan Baleno dan Vitara Brezza, sementara Corolla Altis pula oleh Toyota – semua ini sebagai alternatif kepada pembangunan model baru dari awal.

Toyota Urban Cruiser – sah untuk pasaran India, dipasang oleh Maruti Suzuki, dari model Vitara Brezza

Menurut Autocar India, tidak seperti Glanza, Urban Cruiser akan menerima wajah depan yang berbeza, begitu juga dengan bahagian ruang dalamannya untuk memberikan identiti berlainan untuk membezakannya dari model yang direbadge itu. Wajah model berkenaan akan selari dengan model-model SUV kompak Toyota yang lain, tetapi material logam yang digunakan akan sama seperti buatan Maruti lainnya. Warna kabin versi Toyota ini juga dijangka lebih cerah, berbanding Vitara Brezza yang menggunakan warna gelap.

Model Toyota ini akan menggunakan enjin 1.5L K Series yang sama seperti Vitara Brezza, yang menghasilkan 103 hp/138 Nm. Sistem yang disifatkan sebagai “smart hybrid” akan dipadankan dengan transmisi 5MT dan 4AT pada model Toyota, sementara untuk Maruti ia hanya datang dengan gear automatik sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required