Jaguar Land Rover bangunkan perisian untuk elakkan penumpang mabuk dalam kereta autonomous

Jaguar Land Rover bangunkan perisian untuk elakkan penumpang mabuk dalam kereta autonomous

Jaguar Land Rover (JLR) sekarang ini sedang membangunkan perisian khas kereta autonomous, yang bertujuan mengelakkan penumpang daripada mabuk semasa bergerak – lapor Autocar. Perisian ini dapat mengesan keadaan semasa penumpang dan data yang diterima digunakan untuk melaras pecutan, brek serta kedudukan dalam lorong yang sesuai, seterusnya dapat mengurangkan ‘mabuk kereta’ sehingga 60%.

Perisian ini telah diuji secara virtual melalui simulasi yang diterima daripada kereta autonomous Jaguar Land Rover, sementara atas jalan sebenar, ia telah diuji sejauh 32,000 km. Menurut Autocar, perisian ini akan dimasukkan ke dalam sistem bantuan pemandu kenderaan produksi syarikat itu tetapi Jaguar Land Rover sendiri masih belum memberi sebarang kenyataan berkenaannya.

“Mobiliti terus berubah dengan pantas, dan kami akan menguatkan lagi kemampuan kereta panduan sendiri demi mencapai sasaran sifar kemalangan dan sifar kesesakan. Penyelesaian masalah mabuk kereta dalam kereta tanpa pemandu adalah kunci utama untuk membuka potensi besar teknologi ini untuk penumpang, yang kemudiannya boleh menggunakan waktu dalam kenderaan untuk membaca, bekerja atau berehat, kata ketua pegawai kesihatan JLR, Dr Steve Iley.

Jaguar Land Rover bangunkan perisian untuk elakkan penumpang mabuk dalam kereta autonomous

Langkah ke arah pengalaman pemanduan autonomous mesra penumpang ini adalah sebahagian daripada inisiatif Destination Zero JLR yang memberikan fokus kepada pemanduan yang lebih selamat dan lebih mesra alam. Sebuah kereta konsep yang dinamakan sebagai Project Vector juga telah didedah baru-baru ini sebagai sebahagian daripada inisiatif ini.

Bateri serta penggerak model ini dapat disepadukan pada lantainya yang rata sekaligus memberikan lebih ruang dan fleksibiliti kepada pengguna di atasnya. Pelbagai tetapan kedudukan boleh dibuat dan ia juga boleh digunakan untuk tujuan komersial.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required