Volkswagen Arteon R-Line dilancarkan di Malaysia – 2.0 liter TSI, 190 PS/320 Nm, harga dari RM220k

Volkswagen Arteon R-Line dilancarkan di Malaysia – 2.0 liter TSI, 190 PS/320 Nm, harga dari RM220k

Hari ini Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) telah melancarkan model Arteon R-Line buat pertama kalinya di pasaran tempatan. Hadir dengan satu saja pilihan varian iaitu dalam kemasan R-Line. Fastback lima-pintu ini merupakan model utama Volkswagen yang menawarkan kombinasi terbaik di antara reka bentuk avant-garde dengan pengendalian dinamik.

Namanya menjadi refleksi terbaik terhadap penampilannya – ‘Art’ menerangkan tentang garis fastback yang harmoni dan emosional, sementara ‘eon’ pula menyerlahkannya sebagai model premium Volkswagen.

Untuk pasaran Malaysia, Arteon dikeluarkan dari kilang Volkswagen di Pekan, Pahang, ditawarkan dengan pilihan enjin 2.0 liter turbo empat-silinder TSI yang menjana kuasa sebanyak 190 PS dan tork maksimum 320 Nm. Kuasanya disalurkan ke semua roda menerusi kotak gear klac berkembar basah direct shift 7-kelajuan (DSG) yang telah ditambah baik dan sistem AWD 4Motion dari Volkswagen, bersama sistem differential lock elektronik XDS.

Volkswagen Arteon R-Line dilancarkan di Malaysia – 2.0 liter TSI, 190 PS/320 Nm, harga dari RM220k

Sistem Kawalan Casis Dinamik (DCC) turut disediakan bagi memberikan mod pemanduan Eco, Normal, Comfort, Sport dan Individual. Kelengkapan lain yang ada termasuk paparan instrumen digital sepenuhnya Active Info Display, sistem infotainmen tertinggi Discover Pro dengan skrin 9.2-inci bersama kawalan gestur dan hubungan aplikasi tanpa wayar Apple Carplay, Android Auto dan Mirrorlink, serta kamera pandangan 360-darjah.

Reka bentuk Arteon R-Line diserlahkan melalui garis bumbung yang lebih rendah, tingkap tanpa bingkai, cerun bahagian belakang yang bersambung hingga ke lampu belakang, sekali gus membuatkannya kelihatan lebih aerodinamik dan bergaya. Reka bentuk itu juga memberikannya penampilan yang lebih mewah dan menyerlahkan rekaan sebuah fastback yang tersendiri. Elegan dan dinamik, Arteon turut menjanjikan ruang serta keselesaan luar biasa melalui rekaan seperti sebuah coupe itu.

Untuk luarannya juga, Arteon dipadankan dengan lampu utama yang dilengkapi ciri Dynamic Cornering Lights dan lampu nyalaan siang LED. Buat pertama kalinya, Arteon dilengkapi ciri All Weather Light, sejenis lampu khas yang menawarkan pencahayaan lebih luas untuk meningkatkan kejelasan pandangan berdasarkan kepada kondisi cuaca. Selain itu kit badannya menampilkan jaluran dengan kemasan krom pada wajah hadapannya yang lebih agresif menyuntik kelainan pada imej sedan ini. Selain itu, ia dipadankan dengan roda aloi Montevideo 19-inci.

Volkswagen Arteon R-Line dilancarkan di Malaysia – 2.0 liter TSI, 190 PS/320 Nm, harga dari RM220k

Manakala bahagian belakang menampilkan lampu LED dua bahagian berserta indikator dinamik; memberikan visual dan wajah yang begitu kemas dan nampak lebar untuk kereta “sedan coupe” ini. Selain itu, ia turut menampilkan spoiler belakang berwarna hitam yang membantu menyerlahkan lagi imejnya.

Menjengah bahagian kabin, rekaan “jalur dan tajam” pada papan pemukanya memberikan pandangan yang menarik. Selain itu, susun atur setiap elemen termasuk bahagian corong pendingin hawa nampak lebih kemas; dalam satu jalur panjang dari kiri ke kanan, sedikit di bawah pada papan pemuka yang tampil ringkas dalam satu garisan bersih. Ciri elegan mungkin diwakili oleh jam analog di tengah, tetapi untuk paparan meter pemandu, ia adalah digital sepenuhnya.

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan tempat duduk ErgoComfort bersama 14-talaan dan lencana R-Line dan tempat duduk pemandu dengan fungsi urutan. Arteon juga dipadankan dengan sistem bunyi Dynaudio yang menawarkan pengalaman audio premium bersama 11-unit pembesar suara, amplifier digital 16-saluran, satu unit subwoofer dan kemewahan bunyi 700W.

Volkswagen Arteon R-Line dilancarkan di Malaysia – 2.0 liter TSI, 190 PS/320 Nm, harga dari RM220k

Kabin Arteon juga ditambah dengan kemasan aluminium Silver Rise, pelapik bumbung hitam Titanium, jam analog dan lampu ambien tiga warna. Bukan itu sahaja, ia turut dilengkapi Digital Cockpit bersaiz 11.7-inci membolehkan pemandu untuk mengakses data pemanduan menerusi enam pandangan skrin boleh ubah serta lebih 30 pilihan kombinasi. Ini termasuklah navigasi 2D dan 3D, serta 100% paparan peta.

Malahan turut didatangkan sistem infotainmen dengan skrin sentuh Discover Pro bersaiz 9.2-inci membolehkan pemandu menyambungkan telefon pintar dengan Apple Car Play tanpa wayar. Manakala ciri Android Auto dan Mirrorlink boleh disambung mengguna port USB Type C. Sistem itu menawarkan kawalan suara, gestur dan pandangan skrinnya boleh diubah.

Model sedan yang menggunakan platform Modular Transverse Matrix (MQB) adalah bagi menggantikan model CC sebelum ini. Di mana Arteon menerima pertambahan dari sudut dimensinya. Ia 4,862 mm panjang (+60 mm), 1,871 mm lebar (+16 mm), 1,427 mm tinggi (+6 mm), dan memiliki jarak antara roda 2,841 mm (+131 mm).

Volkswagen Arteon R-Line dilancarkan di Malaysia – 2.0 liter TSI, 190 PS/320 Nm, harga dari RM220k

Kelebihan pertambahan ukuran dimensi ini membolehkan ruang dalaman Arteon tersedia sangat luas; 1,016 mm ruang kaki, serta ruang kepala yang juga luas disebabkan rekaan bumbung yang panjang ke belakang. Ruang but belakang pula ialah 563 liter. Dengan tempat duduk dilipatkan, ia akan menjadi 1,557 liter.

Bagi kelengkapan keselamatannya, Arteon didatangkan dengan enam beg udara sebagai standard, kawalan kestabilan elektronik (ESC), kawalan cengkaman (TCS), bantuan mula mendaki (HSA), sistem brek ABS dengan EBD dan BA, Sistem Perlindungan Penumpang Proaktif dan Active Bonnet yang memberi perlindungan kepada pejalan kaki, kamera Area View 360 serta cagak Isofix untuk kerusi kanak-kanak di tempat duduk belakang.

Paling penting, Arteon turut dilengkapi dengan ciri keselamatan premium termasuk Post Collision Braking System, Intelligent Crash Response System (ICRS) dan Electronic Different Lock (XDS) menambah baik aspek cengkaman dan mengurangkan masalah understeer.

Lima warna ditawarkan: warna metalik ialah kelabu (Manganese Grey), kuning (Turmeric Yellow) dan perak (Pyrite Silver). Manakala warna mutiara ialah hitam (Deep Black) dan putih (Oryx White Pearl).

Dengan pengecualian cukai yang ditawarkan sekarang, harga atas jalan Arteon R-Line serba baharu sehingga 31 Disember 2020 ialah RM220,043. Ia hadir dengan penyelenggaraan percuma selama tiga-tahun, di samping jaminan tanpa had perbatuan dan bantuan tepi jalan selama lima-tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required