Mazda 3 TCR – Mazda Motorsport terpaksa batalkan program perlumbaan kerana pandemik Covid-19

Mazda 3 TCR – Mazda Motorsport terpaksa batalkan  program perlumbaan kerana pandemik Covid-19

Mazda sepatutnya mula berlumba dengan jentera Mazda 3 TCR mereka tahun ini, namun disebabkan pandemik Covid-19, program berkenaan tergendala dan berkubur terus, lapor portal grassrootsmotorsport.

Ini bermaksud, kita tidak akan dapat melihat jentera lumba Mazda 3 TCR berkenaan bersaing dengan jentera-jentera TCR lain seperti Honda Civic Type R TCR, Hyundai i30 N TCR atau VW Golf GTI TCR dalam masa terdekat.

Seperti yang diumumkan pada Oktober lalu ketika pelancaran program TCR Mazda ini, jentera lumba berkenaan sepatutnya akan mula berlumba di Amerika Syarikat dalam perlumbaan ketahanan empat-jam IMSA Michelin Pilot Challenge di litar Daytona, sebagai sebahagian perlumbaan Daytona Rolex 24-Jam.

Jentera tersebut dilihat gagal untuk hadir ke perlumbaan berkenaan, dan dikhabarkan program tersebut akan ditangguh ke tahun 2021. Namun pada 11 Ogos 2020, Mazda telah pun mengesahkan bahawa program ini akan dibatalkan terus.

“Melihat kepada situasi sekarang yang disebabkan oleh wabak COVID-19, Mazda North American Operations (MNAO) telah membuat keputusan untuk membatalkan program pembangunan untuk kereta Mazda 3 TCR. Kami mengucapkan terima kasih kepada semua peminat dan rakan kongsi kami atas sokongan berterusan mereka terhadap Mazda Motorsports,” kata pengarah Mazda USA, Emily Taylor kepada portal berkenaan.

Mazda 3 TCR – Mazda Motorsport terpaksa batalkan  program perlumbaan kerana pandemik Covid-19

Kereta lumba TCR ini dihasilkan oleh Mazda Design America yang berpusat di Irvine, California dengan kerjasama oleh Long Road Racing yang turut membina kereta lumba dalam siri perlumbaan Global Mazda MX-5 Cup. Seperti kereta-kereta TCR lain, ia dijana oleh 2.0 liter empat-silinder turbo berkuasa 350 hp, digandingkan kotak gear enam-kelajuan dengan pedal penukar gear, memacu hanya roda hadapan.

Pada bahagian luaran, kereta lumba yang diasaskan dari model produksi Mazda 3 Hatchback ini seakan disuntik oleh steroid. Kesemua fender direka lebih lebar, manakala bampar hadapan diberikan spoiler yang besar. Skirt sisi juga diberikan ‘sayap’ bagi menghubungkan fender hadapan dan belakang, manakala bampar belakang menerima diffuser yang sangat agresif.

Rupa kereta lumba ini dilengkapkan dengan pemadanan rim Rays Engineering Volk Racing TE37 dengan jejari concave yang selalu digunakan oleh jentera-jentera time attack, bersama sayap-GT bersaiz besar yang disangkut pada cermin belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required