Mazda 3 TCR 2020 didedahkan – 2.0L turbo, 350 hp

Mazda 3 TCR 2020 didedahkan – 2.0L turbo, 350 hp

Mazda kini menjadi salah sebuah pengeluar yang menghasilkan kereta lumba yang boleh digunakan dan dibeli oleh mana-mana pasukan yang mahu menyertai mana-mana perlumbaan dengan spesifikasi FIA TCR setelah Mazda Motorsport memperkenalkan Mazda 3 TCR 2020. Buat permulaan, kereta ini bakal berlumba di Amerika dalam perlumbaan ketahanan empat-jam IMSA Michelin Pilot Challenge di litar Daytona, sebagai sebahagian perlumbaan Daytona Rolex 24-Jam pada 26 Januari 2020.

Kereta ini dihasilkan oleh Mazda Design America yang berpusat di Irvine, California dengan kerjasama oleh Long Road Racing yang turut membina kereta lumba dalam siri perlumbaan Global Mazda MX-5 Cup. Seperti kereta-kereta TCR lain, ia dijana oleh 2.0 liter empat-silinder turbo berkuasa 350 hp, digandingkan kotak gear enam-kelajuan dengan pedal penukar gear, memacu hanya roda hadapan.

Pada bahagian luaran, kereta lumba yang diasaskan dari model produksi Mazda 3 Hatchback ini seakan disuntik oleh steroid. Kesemua fender kini direka lebih lebar, manakala bampar hadapan diberikan spoiler yang besar. Skirt sisi juga diberikan ‘sayap’ bagi menghubungkan fender hadapan dan belakang, manakala bampar belakang menerima diffuser yang sangat agresif.

Rupa kereta lumba ini dilengkapkan dengan pemadanan rim Rays Engineering Volk Racing TE37 dengan jejari concave yang selalu digunakan oleh jentera-jentera time attack, bersama sayap-GT bersaiz besar yang disangkut pada cermin belakang.

“TCR mewakili peluang terbaik untuk kami bagi mengetengahkan Mazda 3 baharu dan menawarkan satu lagi tempat untuk pelanggan kami untuk berlumba dengan kereta Mazda. Berberapa kejayaan yang penting kami di IMSA dan SRO TC Americas adalah disumbangkan oleh pelanggan berdedikasi kami yang memilih untuk berlumba dengan Mazda, dan kami harap pelumba generasi seterusnya Mazda akan nampak potensi yang sama pada Mazda 3 TCR,” kata pengerusi dan CEO operasi Mazda Amerika Utara, Masahiro Moro.

Cabaran Mazda 3 TCR di Daytona Januari nanti akan disandang oleh Bryan Ortiz, pelumba dari Puerto Rico yang juga juara Battery Tender Global Mazda MX-5 Cup 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required