Honda Civic Type R TCR dipertontonkan di Geneva

Honda Civic Type R TCR dipertontonkan di Geneva

Bersama Honda Jazz X-Road, Honda Civic Type R TCR turut tampil di Geneva Motor Show 2018. Jentera lumba ini juga bakal membuat penampilan di World Touring Car Cup (WTCR) tahun ini, yang mengambil alih World Touring Car Championship (WTCC).

Menurut peraturan teknikal TCR yang dikemukakan oleh FIA, yang mengambil peraturan TC1 yang digunakan oleh WTCC, jentera yang terlibat mestilah empat- atau lima-pintu sedan atau hatchback. Hanya pacuan roda-hadapan serta penjana kuasa pengecas turbo dibenarkan, dengan kapasiti antara 1,750 ke 2,000 ccm dan tidak lebih dari 355 hp (350 hp).

Civic Type R TCR yang menepati semua keperluan di atas, dan didatangkan dengan beberapa komponen aerodinamik termasuk kit badan lengkap dan wing belakang yang besar. Roll cage penuh antara modifikasi yang dibuat untuk jentera lumba ini.

Honda Civic Type R TCR dipertontonkan di Geneva

Untuk siri WTCR, penyertaan pasukan pengeluar tidak dibenarkan, tetapi pengeluar dibenarkan untuk menawarkan sokongan teknikal kepada pasukan yang mengambil bahagian. Jadi, juara FIA World Cup hanya untuk pemandu dan pasukan, tanpa memberikan sebarang gelaran kepada pengeluar untuk dimenangi.

Sebanyak 26 penyertaan maksimum bakal diterima dengan keutamaan diberikan kepada pasukan yang pernah menyertai TCR International dan WTCC. Dua lagi penyertaan wildcard akan dibenarkan pada setiap acara mengikut budi bicara WTCR Eurosport Events Limited (EEL) dan FIA.

GALERI: FK8 Honda Civic Type R di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required