Honda City 2020 – tempahan kini dibuka, 1.5L NA dan M’sia akan jadi yang pertama terima versi RS i-MMD

Honda City 2020 – tempahan kini dibuka, 1.5L NA dan M’sia akan jadi yang pertama terima versi RS i-MMD

Selepas beberapa teaser, Honda Malaysia (HM) akhirnya membuka tempahan untuk Honda City 2020 baru. Seperti yang dijangka, versi yang menggunakan enjin 1.0 liter turbo seperti di Thailand tidak dibawa ke sini, tetapi ia ditawarkan dengan enjin 1.5 L NA ataupun hibrid intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD). Kesemuanya akan ada empat varian.

Varian paling tinggi adalah City RS i-MMD, dan apabila dilancarkan suku keempat tahun 2020 nanti, ia akan menjadi seperti penampilan pertama di dunia. Setakat ini City baru tidak pernah diperkenalkan sebagai hibrid dan kita akan menjadi yang pertama.

“City telah terbukti merupakan sebuah model yang penting bagi HM, dan digemari rakyat Malaysia kerana luas, praktikal dan ciri keselamatannya. Sejak diperkenalkan pada tahun 2001 di Malaysia, model ini telah mengumpul jumlah jualan 351,000 unit, dengan yang paling banyak adalah City generasi keempat yang dilancar pada tahun 2014, dengan jumlah keseluruhan 205,000 unit,” kata CEO dan pengarah urusan HM, Toichi Ishiyama.

“Pelancaran City RS serba baru dengan enjin baru di Malaysia akan menjadi pengenalan pertama di dunia dan lebih awal daripada negara lain. Kami percaya model ini akan merancakkan pasaran melalui gaya serta kejuruteraan yang maju padanya, sambil Honda terus menjadi peneraju dan memperkenalkan Next Generation Advanced Technology lebih pantas,” tambah beliau.

Penggerak i-MMED baru yang juga dikenali sebagai e:HEV ini didakwa mampu memberikan elektrifikasi berkecekapan tinggi, digabungkan bersama maklum balas terus dan lancar. Seperti yang anda boleh lihat dalam video di atas, HM meletakkan “superior acceleration” sebagai penarik utama, dengan tork yang lebih tinggi daripada Toyota Camry 2.5L iaitu 253 Nm, hasil bantuan motor elektrik hibridnya.

Sudah tentu, jika anda mahukan prestasi yang biasa sahaja, terdapat City yang ditawarkan dengan enjin 1.5L NA, yang kini dilengkapi dengan DOHC i-VTEC (model sekarang menggunakan SOHC). Di India, model 1.5L DOHC i-VTEC ini menghasilkan 121 PS dan 145 Nm tork, digabungkan bersama transmisi CVT.

Untuk kelengkapan, hanya varian RS dan V akan diberi dengan lampu utama LED, sementara lampu DRL dan lampu belakang LED datang secara standard untuk semua varian. Selain itu, RS dan V juga dipasang dengan rim 16 inci dua tona, sementara pelindung cermin sisi hitam hanya untuk RS. Pada bahagian lain terdapat kamera Honda LaneWatch (RS dan V) serta brek parkir elektrik (RS sahaja).

Sesiapa yang menempah awal City serba baru ini akan mendapat baucar servis RM1,000 yang akan sah selama satu tahun. Model ini akan dibawa dalam siri jelajah Honda di seluruh negara bermula 24 Ogos dan nantikan perincian selanjutnya nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required