Pengecualian membaharui lesen memandu dan cukai jalan sepanjang tempoh PKP tamat 31 Ogos ini

Pengecualian membaharui lesen memandu dan cukai jalan sepanjang tempoh PKP tamat 31 Ogos ini

Sepanjang pelaksanaan Perintah kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong, telah mengumumkan lesen memandu dan cukai jalan yang tamat tempoh tidak perlu diperbaharui sehinggalah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) berakhir pada 31 Ogos ini.

Ia selaras di bawah Seksyen 66 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Justeru, orang ramai boleh memandu kenderaan dengan syarat kenderaan tersebut mempunyai perlindungan insurans yang masih sah dan berkuat kuasa.

Walau bagaimana pun, PKPP bakal berakhir dalam tempoh kurang dua minggu ini, justeru, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ingin mengingatkan orang ramai yang masih belum memperbaharui cukai jalan atau lesen memandu supaya segera membuat urusan pembaharuan cukai jalan atau lesen memandu bagi mengelakkan kesesakan di kaunter JPJ.

Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Shaharuddin Khalid sebelum ini berkata sejak 18 Mac hingga 14 Jun lalu, sebanyak 2,119,653 cukai jalan dan 2,184,508 lesen memandu masih belum diperbaharui. Jumlah tersebut sepatutnya lebih rendah sekarang memandangkan semua kaunter urusan JPJ telah beroperasi seperti biasa.

Pengecualian membaharui lesen memandu dan cukai jalan sepanjang tempoh PKP tamat 31 Ogos ini

“Orang ramai akan dimaklumkan sekiranya terdapat perubahan dalam polisi pengecualian lesen memandu dan cukai jalan berkaitan dengan PKP. Kita akan memberikan masa yang mencukupi dan perubahan pula tidak akan dilakukan secara mendadak,” ujarnya, seperti dilaporkan oleh The Star.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Pulau Pinang, Supt Wan Sharuddin Wan Omar berkata, “Kita tidak akan membenarkan (orang ramai) memandu dengan lesen yang tamat tempoh selepas tarikh akhir yang diberi. Selepas 31 Ogos, penguatkuasaan akan kembali dilaksanakan seperti biasa. Kita akan terus menguatkuasa undang-undang trafik secara lebih kerap.

“Walau bagaimana pun, ia bergantung pada arahan daripada kerajaan sama ada kita akan mengambil langkah yang lebih tegas dalam penguatkuasaan atau pun mengendalikannya dengan cara diplomatik,” ujarnya memberitahu penerbitan yang sama.

Bagi sesiapa yang masih belum memperbaharui lesen memandu atau cukai jalan yang sudah tamat tempoh, anda hanya ada masa berbaki kurang dua minggu untuk berbuat demikian. Jangan buat-buat lupa pulak ya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required