MINI Cooper SE 2020 – pra-tempahan kini dibuka di Malaysia, harga jangkaan dari RM220k-RM230k

MINI Cooper SE 2020 – pra-tempahan kini dibuka di Malaysia, harga jangkaan dari RM220k-RM230k

MINI Malaysia secara rasminya telah mula mengambil tempahan untuk MINI Cooper SE, yang dijangka akan dilancarkan secara ramsinya di sini pada 26 Ogos 2020. Model hatchback semua-elektrik (atau dikenali sebagai MINI Electric di sesetengah pasaran) mula didedahkan buat pertama kalinya pada Julai tahun lalu, dan ia berasaskan model sedia ada F56 MINI 3-Pintu.

Harga rasminya hanya akan didedahkan pada hari pelancarannya, namun buat masa ini hanya harga jangkaan sahaja yang dapat diketahui iaitu sekitar RM22X,XXX, atau pun di bawah RM230,000. Jika berminatm anda bolehlah membuat tempahan menerusi laman web pra-tempahan yang MINI Malaysia sediakan dan membayar yuran tempahan sebanyak RM1,000 kerana ia hanya ditawarkan dengan unit yang terhad.

Apa yang lebih menarik, Cooper SE ini akan lebih murah berbanding BMW i3s, yang berharga RM268,823.96, iaitu harga dengan pengecualian SST buat masa ini hingga 31 Disember 2020, menjadikan MINI EV tersebut RM40,000 lebih murah.

MINI Cooper SE 2020 – pra-tempahan kini dibuka di Malaysia, harga jangkaan dari RM220k-RM230k

Untuk imejnya, Cooper SE mempunyai bentuk yang sama dengan Cooper 3 Door biasa, tetapi beberapa bahagian dijadikan unik. Ini termasuk gril hadapan dengan bukaan udara lebih kecil dan diserikan dengan jalur kuning serta logo MINI Electric, dan kemasan kuning pada beberapa bahagian lain termasuk cermin sisi dan tempat mengecas.

Bahagian dalam juga mempunyai bentuk yang sama, tetapi dengan beberapa perbezaan kecil termasuk panel instrumen digital 5.5 inci di belakang roda stereng yang boleh memaparkan pelbagai informasi seperti tahap bateri, mod pemanduan, infotainmen, jarak pacuan dan lain-lain. Paparan panel ini juga boleh berubah mengikut mod pemanduan yang dipilih.

Selain itu, kemasan kuning turut digunakan termasuk pada stereng, tombol gear, butang pemula enjin dan kawalan sistem infotainmen. Apabila memilih pakej Interior Style MINI Electric, ia akan dilengkapi pula dengan jahitan benang kuning serta alas kaki yang mempunyai logo MINI Electric.

Berdasarkan foto yang dimuat naik menerusi laman pra-tempahan, Cooper SE ini akan dilengkapi dengan roda “Power Spoke” 17-inci *atau “Electric Spoke” yang dikenali di United Kingdom).

MINI Cooper SE 2020 – pra-tempahan kini dibuka di Malaysia, harga jangkaan dari RM220k-RM230k

MINI Cooper SE ini dipadankan dengan motor elektrik yang digunakan sama seperti BMW i3s dan mampu menghasilkan kuasa 181 hp (135 kW) dan tork maksimum 270 Nm. Walau bagaimanapun, MINI Cooper SE ini menggunakan pacuan roda hadapan dan bukannya roda belakang seperti i3s. Bagi pecutan 0-100 km/j, ia boleh dicapai dalam masa 7.3 saat, dan kelajuan maksimum pula mencecah 150 km/j.

Sama seperti i3s, Cooper SE ini datang bersama pengecas AC 11 kW dengan penyambung Type 2, yang membenarkan pilihan beberapa tempat mengecas termasuk soket dan kabel single phase biasa di rumah. Selain daripada itu, pemilik juga boleh menggunakan MINI Electric Wallbox di rumah yang mempunyai kapasiti 22 kW atau kabel three phase untuk disambungkan kepada stesen pengecasan pantas awam.

Apabila menggunakan dua sistem pengecasan ini (Wallbox dan stesen awam), bateri Cooper SE boleh sampai ke tahap 80% dalam masa dua jam setengah dan 100% dalam masa tiga jam setengah. Apabila sudah penuh, ia boleh bergerak antara 235 hingga 270 km berdasarkan ujian kitaran WLTP. Jika mahukan pengecasan yang lebih pantas, pemilik perlu menggunakan sistem DC dengan sambungan CCS Combo 2, di mana dengan kapasiti pengecasan 50 kW, tahap 80% boleh dicapai dalam masa 35 minit sahaja.

Kita akan dapat tahu lebih terperinci mengenai Cooper SE ini apabila ia mula berada di pasaran kelak. Nantikan perkembangan selanjutnya bersama kami.

GALERI: MINI Cooper SE F56

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required