Jualan kenderaan di M’sia bagi Julai 2020 naik 29%

Jualan kenderaan di M’sia bagi Julai 2020 naik 29%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengedarkan data jualan kenderaan di negara ini bagi Julai 2020, menyaksikan sebanyak 57,552 unit telah dihantar sepanjang bulan berkenaan. Ini mewakili peningkatan sebanyak 12,857 unit atau 29% berbanding bulan Jun, yang meneruskan kesinambungan perkembangan positif seperti yang berlaku pada Mei 2020.

Jumlah angka kenderaan yang dijual pada Julai 2020 juga meningkat sebanyak 6,698 unit, atau 13% berbanding bulan yang sama pada 2019. Walau bagaimana pun, angka hingga tarikh berkenaan, hanya sekitar 232,245 unit yang terjual sehingga akhir bulan lalu, di mana ia melibatkan sebanyak 114,926 unit atau kurang 33% berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu, dengan sejumlah 347,171 unit telah direkodkan.

MAA berkata, jumlah jualan tersebut banyak disumbangkan oleh pelepasan cukai jualan yang diumumkan oleh kerajaan menerusi pelan rangsangan ekonomi PENJANA, di mana model pemasangan tempatan (CKD) menerima 100% pelepasan cukai jualan (SST) dan potongan 50% bagi cukai yang sama bagi model import sepenuhnya (CBU), yang bermula sejak 15 Jun lalu sehingga 31 Disember ini.

Selain itu, faktor lain termasuklah kempen promosi yang agresif dan waktu bekerja yang lebih panjang pada bulan berkenaan.

Bagi Ogos 2020, MAA menjangkakan jumlah jualan akan kekal seperti tahap yang dicatatkan pada Julai, memandangkan ‘cuti cukai jualan’ masih berlangsung dan juga pelbagai promosi jualan yang banyak membantu mempengaruhi orang ramai untuk membeli kenderaan baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required