Ducati Panigale V2, V4 dan V4 S 2020 dilancar untuk pasaran Malaysia – harga RM110k, RM133k, RM172k

Ducati Panigale V2, V4 dan V4 S 2020 dilancar untuk pasaran Malaysia – harga RM110k, RM133k, RM172k

Selain Scrambler Icon Dark, Ducati Malaysia juga hari ini telah melancarkan Panigale V2, Panigale V4 dan Panigale V4S 2020. Harganya masing-masing adalah RM109,900, RM132,900 dan RM172,000 tidak termasuk insurans dan cukai jalan.

Panigale V2 diperkenalkan buat pertama kali hujung tahun lalu sebagai pengganti kepada model Panigale 959, dan ia dikuasakan oleh enjin Superquadro 955 cc yang mampu menghasilkan 155 hp pada 10,750 rpm dan 104 Nm tork pada 9,000 rpm. Penunggang boleh mengawal penyampaian kuasa ini melalui tiga mod yang disediakan iaitu Race, Sport dan Street.

Dibina atas kerangka monocoque, model ini nampak lebih kompak dan kembali menggunakan lengan ayun tunggal. Pakej elektronik baru yang diberikan pada V2 terdiri daripada Bosch Cornering ABS EVO, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Quick Shift Up/down (DQS) EVO dan Engine Brake Control (EBC) EVO.

Pemilik V2 yang membawa motosikal ini ke dalam litar boleh menggunakan fungsi pencatat masa dan ia akan terpapar di panel instrumen digital TFT 4.3 inci. Melalui sistem Ducati Data Analyser dan GPS pula pemilik diberikan akses informasi tambahan seperti laju, bukaan pendikit, tahap rpm, gear dan pelbagai lagi apabila berada dalam litar.

Dalam keadaan standard suspensi V2 ditala lebih kepada penggunaan atas jalan biasa, namun fork Showa BPF dan monoshock Sachs padanya boleh dilaras mengikut keperluan penunggang. Brek hadapan menggunakan cakera 320 mm berkembar serta angkup Brembo monobloc M4.32 manakala di belakang pula menggunakan cakera 240 mm dan angkup tunggal Brembo.

Bagi V4, model yang baru dilancarkan ini adalah model 2020 dengan peningkatan yang menjadikannya lebih mesra pengguna namun dalam masa sama menjadikannya lebih pantas. Antara bahagian utama yang diubah adalah kerangka, pakej aerodinamik, Traction Control dan quickshifter.

Pakej aerodinamik bagi V4 2020 kini lebih menyamai V4R (aerofoil, pelindung angin hadapan, fairing hadapan serta fairing tepi lebih besar yang turut mempunyai bukaan udara untuk radiator), manakala kerangkanya pula dijadikan lebih tegar mengikut spesifikasi Ducati Corse.

Pada bahagian elektronik, sistem Ducati Traction Control (DTC) EVO 2 dipertingkat dengan strategi kawalan ramalan yang memperbaiki kawalan kuasa waktu keluar selekoh sementara Ducati Quick Shift (DQS) EVO 2 pula dipertingkat untuk memberikan penukaran gear yang lebih pantas.

Panigale V4 dipacu oleh enjin V4 Desmosedici Stradale 1,103 cc yang mampu menghasilkan kuasa 214 hp pada 13,000 rpm dan 126 Nm tork pada 10,000 rpm. Bagi V4 S, ia dinaik taraf dengan kelengkapan seperti fork Ohlins NIX-30, monoshock Ohlins TTX36, damper Ohlins, sistem Ohlins Smart EC 2.0, bateri lithium ion serta rim forged Marchesini.

GALERI: Ducati Panigale V2 2020

GALERI: Ducati Panigale V4 S 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required