Bagi seorang pemilik motosikal, penyelenggaraan rantai adalah antara perkara penting yang perlu selalu dilakukan, dan jika tidak diambil perhatian ia akan mudah rosak. BMW Motorrad sedar tentang perkara ini, dan mereka cuba mengatasinya dengan mengeluarkan rantai M Endurance.

Keistimewaan rantai ini adalah ia mempunyai salutan bahan yang dipanggil sebagai tetrahedrally amorphous carbon (ta-C) pada bahagian bushing pin dan juga roller, sebagai tambahan kepada Diamond Like Carbon (DLC) yang sudah biasa digunakan pada rantai.

Dengan adanya salutan bahan ta-C ini, rantai tersebut dapat memberikan pelinciran yang kering dan geseran antara roller dan sprocket motosikal dapat dikurangkan. Ini seterusnya dapat menjadikan rantai tahan lebih lama.

Selain daripada itu, melalui rantai M Endurance ini juga, pemilik tidak perlu berhadapan dengan minyak yang merecik, seperti yang selalu terjadi pada rantai biasa. Keadaan roda belakang motosikal akan menjadi lebih bersih.

Menurut BMW Motorrad, apabila menggunakan rantai M Endurance ini, pemilik tidak perlu meletakkan pelincir pada rantai, dan penyelenggaraan bahagian ini dapat dikurangkan untuk menjadi hampir sama seperti motosikal yang menggunakan syaf.

Rantai M Endurance ditawarkan dalam saiz 525, dan boleh diguna pada model S1000RR dan S1000XR. Ia dijual sebagai aksesori atau juga boleh dipilih terus sebagai aksesori tambahan apabila membeli motosikal baru.