GALERI: Jaguar XE P300 R-Dynamic facelift, RM396k

GALERI: Jaguar XE P300 R-Dynamic facelift, RM396k

Jaguar Land Rover Malaysia telah pun memperkenalkan barisan Jaguar XE 2020 untuk pasaran tempatan. Ia bukan sekadar model tahunan baharu, sedan eksekutif premium kompak ini juga merupakan versi facelift, yang diperkenalkan secara global pada Februari 2019. Ini kami bawakan pula galeri penuh bagi varian P300 R-Dynamic.

P300 bermaksud penggunaan enjin enjin 2.0 liter Ingenium dalam konfigurasi P300, dengan output yang dihasilkan ialah 300 PS dan 5,500 rpm dan 400 Nm antara 1,500 rpm hingga 4,500 rpm. Digandingkan bersama transmisi automatik ZF 8HP45 lapan-kelajuan, kereta pacuan roda belakang ini memecut dari titik sifar ke 100 km/j dalam masa 5.9 saat dan kelajuan maksimum cecah 250 km/j.

Jika dibandingkan dengan pencabarnya, BMW 330i G20 dengan 258 hp dan tork 400 Nm, tapi lebih pantas dari segi pecutan iaitu 5.8 saat bagi 0-100 km/j, manakala satu lagi pesaingnya iaitu Mercedes-Benz C300 pula dengan 258 hp dan 370 Nm dan pecutan 0-100 km/j dalam 5.9 saat.

GALERI: Jaguar XE P300 R-Dynamic facelift, RM396k

Perubahan pada bahagian luaran model facelift ini melibatkan lampu utama LED baharu yang lebih kemas, dengan lampu nyalaan siang berbentuk-J. XE turut menerima bampar hadapan baharu dan imej R-Dynamic ditampiljan dengan rekaan yang lebih sporty ketara dengan bahagian inlet yang lebih menonjol berbanding versi lamanya, dengan tambahan “wing” berbentuk-U.

Di belakang, rekaan bampar dan lampu LED juga baru, dengan dua muncung ekzos bersepadu. Versi R-Dynamic ini juga menerima kemasan gelap pada perinciannya serta dipadankan dengan roda aloi dua-tona lima-jejari berkembar 18-inci yang dibaluti tayar Dunlop Sportmaxx.

Manakala ruang kabinnya pula dilengkapi tempat duduk sport dengan jahitan warna kontras, pedal gear krom satin dan treadplate R-Dynamic. Selain itu beberapa bahagian diberikan rekaan baru, seperti roda stereng yang diwarisi dari I-Pace serta pemilih gear SportShift baru dan juga suis JaguarDrive Control.

GALERI: Jaguar XE P300 R-Dynamic facelift, RM396k

Konsol tengah juga diberikan rombakan rekaan, dan kini menampilkan sistem infotainmen Touch Pro Duo dengan dua skrin beresolusi tinggi. Skrin 10-inci di atas memaparkan akses kepada sistem infotainmen, tunjuk arah dan fungsi media, sementara skrin 5.5-inci di bawahnya memaparkan akses kepada kawalan pendingin hawa, lengkap dengan dail rotari dinamik. Selain turut diberikan pengecas telefon tanpa wayar.

Kluster instrumen untuk pemandu pula bersaiz 12.3-inci digital. Turut ditampilkan dengan ketersambungan telefon pintar melalui Apple CarPlay dan Android Auto. Ciri lain termasuk juga fungsi Smart Settings, yang menggunakan kepintaran buatan untuk mempelajari kecenderungan pemandu secara individual dan melaraskan kerusi, cermin, audio dan pendingin hawa secara automatik.

Model import sepenuhnya (CBU) Jaguar XE P300 R-Dynamic 2020 facelift ini ditawarkan pada harga RM395,831 tanpa cukai jalan dan insurans. Harga tersebut juga adalah hasil pengurangan 50% cukai jualan di bawah pelan PENJANA yang diumumkan kerajaan pada Jun lalu dan ia berlangsung sehingga 31 Disember 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required