Range Rover Evoque 2021 – infotainmen baru, enjin 3-silinder, kemasan Autobiography, Lafayette Edition

Range Rover Evoque 2021 – infotainmen baru, enjin 3-silinder, kemasan Autobiography, Lafayette Edition

Range Rover Evoque versi terkini baru saja dilancarkan di peringkat global dalam tempoh setahun, namun Land Rover telah memperkenalkan model 2021 pula. SUV generasi kedua serba bergaya ini telah dipertingkatkan daripada sudut imejnya yang kelihatan lebih segar, malah turut diperkenalkan dengan model edisi istimewa baharu.

Pembaharuan paling menarik yang diberikan ialah dengan memperkenalkan sistem infotainmen Pivi, yang pertama kali ditampilkan pada Defender, bagi menggantikan unit Touch Pro dan Touch Pro Duo. Dengan perubahan ini, ia boleh disuaipadankan dengan Senibina Kenderaan Elektrik baharu, memperkenalkan unit antara muka yang rata yang membolehkan pengguna mengawal beberapa fungsi daripada skrin perumah, dan mengurangkan penggunaannya sebanyak 50%.

Pengguna juga boleh menyambungkannya dengan peranti Bluetooth secara serentak, mengemaskini perisian dan menggunakan isyarat telefon pintar apabila menggunakan pengecas tanpa wayar Qi. Sistem Pivi Pro yang dipertingkatkan ini juga didatangkan dengan bateri yang berasingan, di mana ia membolehkan mod sleep berfungsi apabila enjin dimatikan. Ini bermakna operasinya akan bermula apabila kereta dibuka, jadi peranti berkenaan tidak mengambil masa yang lama untuk dihidupkan.

Range Rover Evoque 2021 – infotainmen baru, enjin 3-silinder, kemasan Autobiography, Lafayette Edition

Ia juga lebih responsif dan didatangkan dengan ketersambungan Spotify yang merupakan sebahagian daripada Online Pack. Navigasi juga merupakan sebahagian daripada sistem Pivi Pro, menampilkan laluan yang boleh disesuaikan, dan nada suara yang boleh dimatikan sekiranya pemandu mahir dengan selok-belok jalan berkenaan. Seperti sebelum ini, Evoque juga ditawarkan sama ada dengan skrin sesentuh tunggal atau paparan kedua untuk larasan kenderaan dan kawalan suhu.

Land Rover juga mempertingkatkan pilihan Activity Key – kini dibina dalam LCD, jadi tidak perlukan kunci konvensional, membolehkan anda membuka dan menghidupkan kenderaan. Sebagai tambahan, Evoque kini ditawarkan dengan sistem penurasan kabin termaju yang berfungsi dengan sistem ionisasi udara sedia ada – penting untuk situasi global masa kini. Ia menyimpan alergen dan pertikel halus di bawah 2.5 mikro, dan dilengkapi dengan penapis karbon untuk menghilangkan bau dan sebatian organik yang mudah menguap (VOC).

Lain-lain perubahan termasuk port USB-C untuk pengecasan peranti lebih pantas, brek kecemasan sendiri ketika mengundur dan sistem kamera 360-darjah tiga-dimensi yang membolehkan anda melihat keadaan sekeliling kenderaan. Ciri baharu lain yang turut ditampilkan termasuklah roda stereng yang telah menyingkirkan butang dial berbentuk bulat dan disesuaikan dengan scroll wheel yang lebih konvensional, dan seperti sebelum ini, ia juga disediakan dengan pemanasan dan pelarasan kuasa.

Range Rover Evoque 2021 – infotainmen baru, enjin 3-silinder, kemasan Autobiography, Lafayette Edition

Selain sistem infotainmen, lain-lain ciri tambahan yang signifikan diberikan untuk bahagian mekanikal. SUV ini dipadankan dengan enjin baharu 1.5 liter Ingenium pengecas turbo tiga-silinder, sama seperti model P300e plug-in hybrid. Ia mampu menghasilkan sehingga 160 PS dan tork 260 Nm.

Ia cukup untuk membolehkan Evoque P160 ini dipecut dari titik sifar ke 100 km/j dalam hanya 10.3 saat, dan penggunaan bahan apinya dianggarkan sekitar 8.0 liter per 100 km. Enjin ini juga digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke roda hadapan.

Manakala varian yang dilengkapi enjin 2.0 liter empat-silinder turbodiesel pula lebih berkuasa dan menjimatkan. Evoque D165 ini mampu menghasilkan sehingga 163 PS dan tork 380 Nm, sementara model D200 pula lebih hebat dengan hamburan 204 PS dan 430 Nm. Enjin ini masih menggunakan sistem hibrid sederhana 48-voltan untuk menghamburkan pendikitan, digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda (model D165 juga ada pilihan manual pacuan-roda-hadapan).

Range Rover Evoque 2021 – infotainmen baru, enjin 3-silinder, kemasan Autobiography, Lafayette Edition

Lafayette/Nolita Edition

Selain itu, Land Rover juga telah menaiktaraf tahap kemasan dengan penambahan bagi model Autobiography. Seperti sedia maklum, varian ini diasaskan dari R-Dynamic HSE dan ada sedikit campuran Black Back (gril, skid plate dan perumah cermin sisi hitam berkilat) dengan sentuhan tembaga secara standard. Serlahan merah jambu-keemasan pada lambang Range Rover juga diberikan untuk buat pertama kalinya.

Di dalamnya, Autobiography dilengkapi upholstery kulit Windsor dan kemasan kelabu. Ciri standard untuk kemasan ini termasuk pada lampu utama LED matrix, roda aloi split-spoke 21-inci dengan kemasan dua tona, bumbung panoramik berkaca, roda stereng dengan fungsi pemanas dan boleh laras secara kuasa, tempat duduk hadapan dengan larasan kuasa 14-hala dengan fungsi pemanas, pengaliran udara dan memori untuk tempat duduk pemandu dan juga tempat duduk belakang dengan fungsi pemanas.

Land Rover juga turut memperkenalkan model Lafayette/Nolita Edition baharu (bergantung pada pasaran), nama yang diilhamkan dari jalan dan kejiranan di bandar metropolitan New York. Varian ini menampilkan bumbung Nolita Grey – pertama kali warna ini dilihat pada Evoque First Edition. Berdasarkan tahap kemasan S, ia turut menerima lampu utama LED premium dengan indikator jujukan, aloi dua-tona split-spoke 20-inci, bumbung berkaca, alas lantai premium dan treadplate iluminasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required