Maserati MC20 – bentuk ditunjuk, enjin V6 3.0L 630 PS

Maserati MC20 – bentuk ditunjuk, enjin V6 3.0L 630 PS

Maserati jarang mengeluarkan model serba baru, tapi 9 September nanti satu akan muncul dan dipanggil sebagai MC20. Dua video teaser bagi kereta super sports baru ini telah disiarkan dan ia antaranya menunjukkan bentuk elegan serta ayat yang membawa maksud “seni bertemu kejuruteraan”.

Selain bentuk yang nampak beralun dan organik, tidak banyak perincian lain yang didedahkan dalam video ini. Melalui rekaan seperti ini, ia lebih berbeza berbanding Ferrari dan Lamborghini yang lebih banyak menggunakan bentuk tajam dan agresif.

Melihat kepada namanya, MC itu adalah singkatan kepada Maserati Corse manakala 20 pula merujuk kepada tahun 2020, yang dianggap sebagai satu fasa baru bagi syarikat ini. Selain video teaser, anda juga boleh melihat bentuk kereta ini melalui gambar yang telah kami kumpulkan di bawah – dipasang pelekat camouflage.

Maserati juga ada memberitahu bahawa MC20 akan dikuasakan oleh enjin baru V6 3.0 liter twin turbo yang dibangunkan sendiri dan dibuat di Modena. Enjin ini menggunakan bentuk V 90 darjah, sistem takung minyak dry sump dan nisbah mampatan 11:1 – gerek 88 mm dan lejang 82 mm.

Enjin yang dipanggil sebagai Nettuno ini juga mempunyai sistem kebuk pembakaran awal yang menampilkan palam pencucuh dua percikan seperti kereta Formula 1. Kebuk ini dibut antara kebuk utama dan palam pencucuh, untuk meningkatkan lagi pembakaran. Satu lagi cirinya adalah dilengkapi dengan satu lagi palam pencucuh di tepi untuk memastikan pengapian yang berterusan di sepanjang tahap rpm dan sistem bahan api twin-injection.

Kuasa yang mampu dihasilkan adalah 630 PS pada 7,500 rpm dan 730 Nm tork pada 3,000 rpm. Menariknya, jumlah kuasa ini adalah sama seperti enjin V12 6.0 liter yang digunakan pada supercar Maserati MC12 sebelum ini. Tork pula adalah lebih tinggi, meskipun cuma mempunyai separuh kapasiti dan jumlah silinder – lebih kompak dan ringan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required