Jeep Wrangler 4xe 2021 diperkenal – gabung enjin 2.0L turbo dengan dua motor elektrik, tork cecah 637 Nm

Jeep Wrangler 4xe 2021 diperkenal – gabung enjin 2.0L turbo dengan dua motor elektrik, tork cecah 637 Nm

Selepas Renegade dan Compass 4xe, kini Jeep memperkenalkan pula Wrangler 4xe. Ini adalah model yang mempunyai tambahan kuasa daripada motor elektrik dan boleh dikenali melalui penggunaan warna biru pada cangkuk hadapan, lencana, serta kemasan di bahagian dalam.

Menurut Jeep, 4xe itu disebut sebagai “four-by-e”, dan ia menggabungkan enjin petrol empat silinder turbo 2.0 liter dengan dua motor elektrik untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 375 hp dan 637 Nm tork. Sebagai perbandingan, Renegade dan Compass 4xe juga menggunakan dua motor elektrik, tetapi digabungkan bersama enjin petrol 1.3 liter turbo untuk menghasilkan kuasa sekitar 240 hp.

Pada Wrangler 4xe, enjin pembakaran dalaman itu sahaja boleh menghasilkan 270 hp pada 5,250 rpm dan 400 Nm tork pada 3,000 rpm, dan ia dibantu oleh motor starter generator eTorque yang berkuasa 44 hp dan 53 Nm tork, bersama satu lagi motor dalam transmisi yang berkuasa 134 hp dan 245 Nm tork. Kuasa dihantar kepada roda melalui transmisi automatik TorqueFlite lapan kelajuan, keluaran ZF.

Kenderaan ini juga boleh bergerak dengan hanya menggunakan kuasa elektrik, dengan kuasa yang datang daripada pek bateri lithium ion 400 volt, 17 kWh dengan rumusan nickel manganese (NMC). Ia diletakkan di bawah tempat duduk belakang demi melindunginya daripada elemen luar dan tempat duduk itu sendiri boleh dilipat untuk memberikan akses kepadanya.

Pek bateri ini juga diletakkan dalam satu perumbah aluminium yang mempunyai sistem pengawalan suhu khas untuk memastikannya berada dalam tahap yang optimum. Untuk mengecas, modul pengecas berkembar bersepadu (IDCM) menggabungkan pengecas bateri dengan converter DC/DC dalam satu unit dan menjadikannya lebih kompak.

Semua bahagian elektronik voltan tinggi pada kenderaan ini ditutup rapat dan kalis air, sekaligus membenarkan kenderaan meredah air sehingga ketinggian 76 sm. Wrangler 4xe akan dijual di serata dunia, dan tempat mengecasnya akan diletakkan bergantung kepada keperluan pasaran yang berbeza.

Jeep Wrangler 4xe 2021 diperkenal – gabung enjin 2.0L turbo dengan dua motor elektrik, tork cecah 637 Nm

Tiga mod operasi enjin ditawarkan pada Wrangler 4xe melalui kawalan E Selec. Mod hibrid menggabungkan penggunaan kedua-dua enjin pembakaran dalaman dan motor elektrik sementara mod Electric pula cuma menggunakan kuasa elektrik sehingga kuasanya hampir habis. Mod eSave pula lebih banyak menggunakan enjin biasa, dan menjimatkan bateri supaya kuasa elektrik boleh digunakan pada waktu yang perlu.

Wrangler 4xe datang dalam tiga versi iaitu 4xe asas, Sahara 4xe dan Rubicon 4xe. Sistem penggerak 4xe asas dan Sahara 4xe menggunakan transfer case Selec-Trac dengan nisbah low range 2.72:1 manakala Rubicon 4xe pula mendapat transfer case Rock-Trac dengan nisbah low range 4:1. Kedua-dua penggerak ini datang dengan mod 2WD High, 4WD Auto, 4WD High, Neutral dan 4WD Low.

Gandar pula menggunakan unit Dana 44, untuk semua varian. Bagi gandar hadapan, 4xe asas dan Sahara 4xe menggunakan unit open differential manakala Rubicon 4xe menggunakan unit Tru-Lock yang boleh dikunci secara elektronik. Di bahagian belakang, gandar open differential dengan Trac-Lock dipasang pada 4xe asas serta Sahara 4xe manakala Rubicon 4xe menggunakan Tru-Lock.

Jeep Wrangler 4xe 2021 diperkenal – gabung enjin 2.0L turbo dengan dua motor elektrik, tork cecah 637 Nm

Untuk roda, 4xe asas dan Sahara 4xe menggunakan rim 20 inci berserta tayar Bridgestone Dueler H/L Alenza 275/55 manakala Rubicon 4xe yang lebih kepada pemanduan lasak pula menggunakan rim 17 inci yang dibalut tayar BF Goodrich KO2 All-Terrain LT285/70.

Wrangler 4xe juga boleh didapati dengan kit tambahan tinggi dua inci Jeep Performance Parts (JPP) yang dibangunkan khas untuk versi PHEV ini. Aksesori lain juga disediakan seperti bampar offroad, lampu LED dan rel penahan badan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required