Hyundai Sonata 2020 muncul dalam video Hari M’sia

Minggu lalu dalam satu gambar crossover segmen-B Kona yang disiarkan oleh Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM), mereka sengaja meletakkan Hyundai Sonata 2020 di belakangnya, dan hanya nampak bahagian ekor sedan segmen-D berkenaan. Hari ini menerusi video sempena sambutan Hari Malaysia yang akan disambut minggu hadapan, kelibat model tersebut sekali lagi sengaja ditayangkan, mungkin sebagai isyarat bahawa ia mungkin dilancarkan di sini tidak lama lagi.

Hari Malaysia merupakan sambutan yang berlangsung pada 16 September setiap tahun bagi meraikan penyatuan Sabah dan Sarawak (serta Singapura ketika itu) dengan Tanah Melayu yang telah Merdeka dari British pada 1957 untuk membentuk negara Malaysia yag wujud sehingga kini.

Dalam video berkenaan, HSDM berkongsi apa maksud Hari Malaysia ini dari perspektif kakitangan mereka dari pelbagai jabatan syarikat tersebut. Bila tiba giliran dua jejaka yang selalu berurusan dengan kami iaitu Satria dan Alfian, ‘muka’ Sonata 2020 jelas kelihatan di belakang mereka.

Hyundai Sonata 2020 muncul dalam video Hari M’sia

Hyundai Sonata generasi kelapan ini didedahkan buat pertama kali pada Mac tahun lalu. Ia menampilkan rupa yang cukup mendebarkan dengan bentuk badan seakan coupe empat pintu dan menerima banyak elemen rekaan dari model konsep Hyundai Le Fil Rouge.

Ia turut telah diperkenalkan ke pasaran Amerika Syarikat dan ditawarkan dengan enjin 1.6 liter GDI-Turbo CVVD baharu berkuasa 185 hp/241 Nm, versi NA 2.5 liter Smartstream dengan sistem suntikan bahan api terus, menjana 191 hp dan tork maksima 245 Nm.

Dua enjin berkenaan digandingkan dengan kotak gear automatik konvensional lapan-kelajuan, memacu roda hadapan. Sonata turut ditawarkan dalam versi hibrid dengan enjin Smartstream G2.0 GDi HEV dibantu dengan motor elektrik berkuasa 38 kW dan 205 Nm tork, untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 195 PS

Selain dari rupa dan juga padanan enjin yang berkuasa, Sonata 2020 juga menampilkan kelengkapan dan teknologi yang begitu kompetitif, antaranya paparan instrumen digital sepenuhnya dengan skrin 12.3 inci, sistem bunyi Bose Premium, serta sistem bantuan pemandu SmartSense yang merangkumi sistem seperti Advanced Smart Cruise Control dengan fungsi stop and go, Forward Collision Avoidance Assist (AEB), Blind-Spot Collision Warning dan Lane Keeping Assist.

Walau bagaimanapun, masih belum ada petunjuk jelas bila model ini akan dilancarkan pada pasaran Malaysia, dan apa spesifikasi yang ditawarkan oleh HSDM untuk Sonata 2020 pasaran tempatan. Dari segi rupa, mana yang anda pilih? Honda Accord 1.5L Turbo, Toyota Camry, atau Hyundai Sonata generasi baharu ini?

GALERI: Hyundai Sonata generasi kelapan pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required