JPJ Selangor catat kutipan saman tertinggi cecah RM1.6 juta sepanjang Julai susulan diskaun 70%

JPJ Selangor catat kutipan saman tertinggi cecah RM1.6 juta  sepanjang Julai susulan diskaun 70%

Susulan pengurangan saman 70% oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang dilanjutkan sehingga 30 September ini, JPJ Negeri Selangor telah mencatatkan kutipan tertinggi mencecah RM1.6 juta sepanjang bulan lalu.

Menurut Ketua Bahagian Penguatkuasa JPJ Selangor, Muhamad Hafiz Usman, sebaik diskaun 70% ditawarkan bermula 1 Ogos lalu, sambutan yang yang diterima daripada orang ramai amat menggalakkan.

“Sepanjang bulan Ogos, JPJ Selangor mengutip RM1.6 juta daripada 21,476 transaksi saman dibayar pesalah-pesalah yang diberi kompaun. Setakat ini, kutipan daripada pembayaran saman JPJ Selangor adalah antara yang tertinggi berbanding kutipan negeri lain,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Dalam masa yang sama, beliau turut meminta orang ramai mengambil peluang untuk menyelesaikan saman masing-masing selepas tempoh pembayaran saman dilanjutkan sehingga akhir September ini.

“Sambutan baik yang diterima bukan saja daripada orang perseorangan, malah syarikat-syarikat yang pernah dikenakan saman JPJ turut menggunakan peluang itu untuk menyelesaikan saman yang tertunggak.

“Bagaimanapun, sebaik lanjutan tempoh pembayaran dipanjangkan sehingga 30 September, sambutan agak kurang menggalakkan. Kita tidak mahu pelanggan datang pada saat akhir, gunakanlah peluang yang ada ini untuk segera membuat pembayaran saman tertunggak masing-masing, sekali gus mengelak kesesakan nanti,” katanya.

Sebelum ini, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, mengumumkan tawaran ini diberikan kepada semua saman yang dikeluarkan bagi kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987(Akta 333), Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (Akta 334), Akta Pengangkutan Awam Darat (Akta 715) serta Kaedah-kaedah dan Perintah-perintah di bawahnya, termasuk kes yang masih dalam tindakan senarai hitam.

JPJ Selangor catat kutipan saman tertinggi cecah RM1.6 juta  sepanjang Julai susulan diskaun 70%

Semalam JPJ Selangor turut mengadakan Operasi Fancy di Plaza Tol Batu 9, Cheras. Muhamad Hafiz berkata sebanyak 3,478 kenderaan diperiksa dengan 3,215 daripadanya adalah motosikal dan selebihnya 165 kereta serta 98 lori.

“Sebanyak 662 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan dengan sebahagian besarnya kesalahan tiada lesen memandu dan lesen memandu tamat tempoh iaitu 263 saman dikeluarkan. Selain itu, 44 saman lagi dikeluarkan atas kesalahan teknikal kenderaan, antaranya motosikal tiada cermin sisi, nombor pendaftaran tidak ikut spesifikasi, cermin gelap, ekzos bising dan 155 lagi saman atas kesalahan lain.

“Manakala sebanyak tujuh buah kenderaan disita termasuk dua lori, sebuah kereta dan empat motosikal yang digunakan empat warga asing tanpa lesen memandu sah,” menurutnya.

Dalam operasi bermula 4 petang semalam, seramai 139 pegawai dan anggota daripada JPJ, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Alam Sekitar (JAS), Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan pihak Lebuhraya Grand Saga terbabit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required