KTM 450 SMR kembali dalam pasaran – rim Alpina, brek Brembo empat piston dan suspensi WP XACT

KTM 450 SMR kembali dalam pasaran – rim Alpina, brek Brembo empat piston dan suspensi WP XACT

Sudah beberapa tahun KTM tidak mengeluarkan supermoto 450 cc dan pilihan yang ada bagi mereka yang mahukan jentera seperti ini adalah mengambil model motocross seterusnya melakukan pengubah suaian sendiri. Perkara itu kini berubah apabila pengeluar dari Austria itu memperkenalkan semula 450 SMR ke dalam pasaran.

Ia adalah sebuah model yang menggunakan asas daripada motocross 450 SX-F, namun yang paling jelas, rodanya ditukar kepada jenis kegunaan atas jalan bertar, iaitu unit Alpina 16.5 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, dibalut dengan tayar Bridgestone masing-masing bersaiz 125/600 dan 165/630.

Rangka utama motosikal ini menggunakan besi chromium molybdenum manakala subframe pula daripada aluminium. Ia kemudiannya dilengkapkan dengan fork WP XACT USD 48 mm yang ditala khas untuk supermoto serta monoshock WP XACT. Kedua-dua suspensi ini boleh dilaras sepenuhnya (mampatan dan lantunan) dan fork hadapan mempunyai tambahan injap pelepasan tekanan angin.

Bahagian brek seperti biasa menggunakan unit daripada Brembo, tetapi dengan angkup empat piston serta cakera yang lebih besar di hadapan (310 mm) berbanding model motocross. Tangki bahan api berkapasiti tujuh liter manakala tinggi dari tanah pula adalah 290 mm.

Enjin yang digunakan pada 450 SMR adalah sama seperti 450 SX-F, iaitu unit satu silinder empat strok SOHC 449.9 cc dengan sistem suntikan bahan api, dan dipadankan bersama transmisi lima kelajuan (nisbah gear khas untuk supermoto) yang dipasang dengan klac Suter dan sistem hidraulik Brembo. Enjin ini boleh dikerah sehingga 11,500 rpm dan mempunyai selang masa servis lebih lama (100 jam) hasil penggunaan bearing dan crankshaft yang dipertingkat.

Sebagai sebuah supermoto moden, penunggang disediakan dengan dua mod yang boleh dipilih melalui butang pada bahagian pemegang, Traction Control yang boleh ditutup menggunakan suis serta fungsi Launch Control elektronik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required