Nissan March baru bakal direka, dibina oleh Renault

Nissan March baru bakal direka, dibina oleh Renault

Dikhabarkan Nissan March (atau dikenali sebagai Micra di sesetengah pasaran) akan datang tidak akan dibangunkan oleh pengeluar kereta Jepun itu. Sebaliknya, generasi keenam March akan direka dan dibina oleh Renault, laporan Reuters.

COO Nissan Ashwani Gupta mendedahkan perkara ini kepada akbar Perancis Le Monde awal minggu ini dan berkata, “Untuk Micra generasi akan datang, kita hanya akan mengikut Renault, dan kita akan meminta Renault untuk membangunkan dan memasang Micra akan datang untuk kita.”

Tambah beliau, perancangan pembangunan Micra adalah salah satu contoh strategi “ketua-pengikut” baharu antara Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi, dengan satu syarikat menerajui sesetengah jenis kereta.

Di Eropah, Micra generasi kelima yang dipertontonkan pada hujung 2016 dan dilancarkan di pasaran setahun selepas itu telah dipasang di kilang Flins milik Renault di Perancis, walau pun kemudahan terbabit akan diubah ke aktiviti kitar semula pada tahun 2024 apabila kitaran hayat pengeluaran yang dibuat di sana berakhir.

Model semasa March/Micra telah pun digubah secara besar-besaran berbanding model sebelumnya, malah ia juga dibangunkan dengan menggunakan platform Common Modular Family (CMF-B) dari pakatan terbabit. Apa pun, adakah March/Micra generasi baharu ini akan mengekalkan identiti Nissan, atau pun tidak kerana ia akan direka dan dibina oleh Renault? Kena tunggu perkembangan selanjutnya.

GALERI: Nissan March/Micra generasi kelima

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required