Thailand rancang laksana sistem kupon tukar-beli untuk naikkan jualan kereta baharu – nilai rebat RM13k

Thailand rancang laksana sistem kupon tukar-beli untuk naikkan jualan kereta baharu – nilai rebat RM13k

Pada hujung Ogos, Thailand telah mengumumkan perancangan untuk menaikkan jualan kereta baharu di negara tersebut, yang menyusut akibat pandemik Covid-19. Perancangan tersebut bakal menyaksikan pemberian insentif cukai kepada individu dan syarikat yang mahu menukar kereta lama mereka dengan membeli kereta baharu.

Kementerian Industri negara terbabit bercadang untuk melancarkan kupon tukar-beli bernilai 100,000 baht (RM13,260) untuk setiap pemilik kereta, di mana ia boleh digunakan untuk mengurangkan cukai. Buat setakat ini, perkara tersebut masih dalam peringkat perbincangan dan projek ini dijangka akan diusulkan ke kabinet untuk mencapai kata putus dalam tempoh antara dua atau tiga bulan lagi, laporan Bangkok Post.

Menteri Industri Suriya Jungrungreangkit berkata projek terbabit membabitkan skim kupon tukar-beli yang akan ditawarkan untuk semua jenis model kereta, termasuk EV, dan akan berlangsung selama lima tahun, dengan jangka masa berkenaan mampu merancakkan kembali industri automotif Thai. “Projek ini dalam kadar segera bagi membantu pengeluar kereta dan juga perniagaan yang berkaitan yang terjejas akibat Covic-19,” ujarnya.

Menurut jabatan pengangkutan darat Thailand, negara terbabit telah memiliki lebih kurang tiga juta kenderaan berdaftar sejak lebih 15 tahun, dan mensasar untuk mengurangkan pencemaran dengan bertukar ke kenderaan baharu, terutamanya kenderaan jimat tenaga.

Langkah Thailand dalam menawarkan insentif cukai kepada para pembeli sebenarnya lebih kurang dengan pengecualian/pengurangan cukai jualan bagi kenderaan yang diumumkan menerusi pelan Penjana yang diumumkan Jun lalu. Insentif yang kita terima ialah pengecualian cukai jualan sebanyak 100% bagi kenderaan pemasangan tempatan (CKD) dan pengurangan 50% bagi model import sepenuhnya (CBU) yang ditawarkan sehingga 31 Disember 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required