Maserati MC20 diperkenalkan secara rasmi – 3L twin-turbo V6, 630 PS/730 Nm; 0-100 km/j di bawah 2.5 saat

Maserati MC20 diperkenalkan secara rasmi – 3L twin-turbo V6, 630 PS/730 Nm; 0-100 km/j di bawah 2.5 saat

Maserati MC20 telah pun diperkenalkan di peringkat dunia, di Modena, Itali, awal pagi tadi. Jika ada yang tertanya-tanya dengan nama yang dipilih bagi jentera prestasi ini, MC itu adalah singkatan kepada Maserati Corse manakala 20 pula merujuk kepada tahun 2020, yang dianggap sebagai satu fasa baharu bagi pengeluar terkemuka Itali ini.

Dijanakan oleh enjin baharu 3.0 liter twin-turbo V6 dengan hamburan kuasa 630 PS (621 hp) pada 7,500 rpm dan tork 730 Nm dari 3,000 rpm. Ia digandingkan bersama transmisi dwi-klac lapan kelajuan. Membolehkan jentera ini dipecut dari titik sifar ke 100 km/j dengan hanya mengambil masa 2.9 saat! Manakala kelajuan maksimum yang boleh dicapai mencecah 323 km/j.

Enjin yang dikenali sebagai ‘Nettuno’ ini juga mempunyai sistem kebuk pembakaran awal yang menampilkan palam pencucuh dua percikan seperti kereta Formula 1. Kebuk ini dibuat antara kebuk utama dan palam pencucuh, untuk meningkatkan lagi pembakaran. Satu lagi cirinya adalah dilengkapi dengan satu lagi palam pencucuh di tepi untuk memastikan pembakaran yang berterusan di sepanjang tahap rpm dan sistem bahan api twin-injection.

Maserati MC20 diperkenalkan secara rasmi – 3L twin-turbo V6, 630 PS/730 Nm; 0-100 km/j di bawah 2.5 saat

Masih menampilkan empat mod tradisional – Wet, GT, Sport, dan Corsa – yang boleh dipilih menerusi pemilih mod pemanduan, dengan pilihan kelima “ESC Off” yang akan mematikan kawalan cengkaman sepenuhnya.

Setiap mod juga dilaras mengikut sensitiviti pendikitan dan ‘rasa’ stereng, termasuk juga suspensi adaptif. Larasan double-wishbone dengan penyerap hentakan aktif bertujuan untuk menaik dan merendahkan jentera mengikut mod pemanduan.

Bagi sistem brek yang lebih berkuasa, MC20 dipadankan dengan cakera brek hadapan 380 mm yang diapit oleh kaliper Brembo enam-piston, sementara di bahagian belakang pula dilengkapi cakera brek 350 mm dengan empat unit piston. Dengan pilihan pakej brek seramik karbin, cakera di hujungnya mendapat tambahan 10 mm.

Selain itu, MC20 turut dibangunkan dengan struktur monocoque ringan yang membuatkan berat jentera ini hanya sekitar 1,500 kg. Tidak seperti Enzo yang dibangunkan berasaskan MC12, MC20 memiliki saiz yang lebih kecil, berukuran 4,669 mm panjang, 1,965 mm lebar dan 1,221 mm tinggi, dengan jarak roda 2,700 mm. Sebagai perbandingan, MC12 pula berukuran 5,143 mm panjang, 2,096 mm lebar, 1,205 mm tinggi dan jarak roda 2,800 mm.

Melihat imej yang dipersembahkan oleh MC20, ia dilengkapi dengan gril yang sedikit ringkas, lampu utama LED berbentuk tajam yang disambung ke fender hadapan, dengan beberapa ciri aerodinamik lain. Splitter hadapan, bumbung dan ambang sisi pula dilapisi gentian karbon. Ciri luaran lain termasuklah roda 20-inci yang dibaluti tayar berukuran 245/35 di hadapan dan 305/30 di belakang.

Untuk bahagian belakangnya pula, MC20 kelihatan lebih tampan dengan padanan lampu LED melintang, dua corong ekzos yang ditempatkan di bawah plat nombor pendaftaran, dan diffuser besar yang diperbuat daripada material gentian karbon. MC20 turut didatangkan dengan enam pilihan warna luaran menarik – Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma, dan Grigio Mistero.

Material gentian karbon juga banyak digunakan untuk ruang dalaman MC20. Ini termasuklah pada kolum tengah, pedal penukar gear dan roda stereng yang kesemuanya mampu membuatkan jentera ini lebih ringan. Manakala tempat duduk, papan pemuka dan panel pintu dilapisi material Alcantara dan jahitan kulit dengan kemasan biru.

MC20 turut didatangkan dengan ciri standard termasuk paparan skrin sesentuh 10.3-inci yang memaparkan Maserati Intelligent Assistant (MIA) baharu, dan juga kluster instrumen digital 10.3-inci. Manakala sistem infotainmen pula menampilkan pelbagai ciri yang melebihi sistem Maserati terdahulu, termasuklah Maserati Connect yang memberikan pengingatan kepada pemiliknya tentang tarikh penyelenggaraan dan ciri keselamatan lain, yang juga boleh diakses menerusi telefon pintar.

Produksi bagi MC20 i i direncana bakal bermula pada hujung 2020 di kilang Viale Ciro Menotti milik Maserati, yang sebelum ini turut memasang model GranTurismo dan GranCabrio. Walau pun MC12 yang sebelum ini diproduksi dengan jumlah unit terhad (hanya 62 unit secara keseluruhan termasuk 12 jentera lumba), tetapi difahamkan MC20 tidak mengikut langkah yang sama. Namun syarikat ini tidak memaklumkan jumlah unit yang bakal dihasilkan, termasuk juga untuk unit jentera lumba.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required