Mercedes-Benz GLS450 4Matic tiba di M’sia – RM900k

Mercedes-Benz GLS450 4Matic tiba di M’sia – RM900k

Mercedes-Benz GLS X167 kini telah dilancarkan untuk Malaysia, dengan hanya satu varian GLS 450 4Matic AMG Line, pada harga RM899,888 tidak termasuk insurans. Menurut Mercedes-Benz Malaysia, harga ini adalah termasuk dengan cukai jualan 10% kerana kereta tersebut hanya akan tiba pada tahun hadapan.

Varian yang dijual di Malaysia ini dikuasakan oleh enjin enam silinder 3.0 liter turbo M256 berkuasa 367 PS (362 hp) dari 5,500 hingga 6,100 rpm dan 500 Nm tork dari 1,600 hingga 4,500 rpm. Enjin itu kemudiannya dibantu dengan sistem hibrid ringkas 48 volt yang memberi tambahan kuasa secara singkat sebanyak 22 PS (21 hp) dan 250 Nm. Transmisi adalah unit automatik sembilan kelajuan 9G-Tronic bersama sistem pacuan semua roda 4Matic.

Pada aspek prestasi, GLS 450 bleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat dan mencecah kelajuan maksimum 246 km/j. Penggunaan bahan api bercampur berada pada kadar 9.0 l/100 km atau 11.1 km/l. Rim menggunakan unit AMG 22 inci dan disambung kepada badan menggunakan suspensi udara Airmatic dengan Adaptive Damping System Plus (ADS Plus).

Selain rupa yang diperbaharui, dimensi model ini juga berubah, dengan kini berukuran 5,207 mm panjang dan 1,956 mm lebar, menjadikannya 77 mm lebih panjang dan 22 mm lebih lebar berbanding model sebelumnya. Penyebab utama kepada perubahan panjang ini adalah jarak roda, yang kini menjadi 3,135 mm (+60 mm) sementara tinggi pula tidak berubah (1,850 mm).

Untuk pasaran kita, GLS 450 datang dengan pakej luaran AMG Line, yang menggunakan bampar hadapan lebih sporty manakala bampar belakang pula mempunyai kemasan krom besar di bawah dan muncung ekzos di sisi. Barang lain adalah seperti pemijak kaki tepi dan bumbung panoramik yang boleh dibuka.

Pada bahagian dalam anda akan melihat papan pemuka yang sama seperti GLE, dengan di bahagian tengah terdapat skrin 12.3 ini untuk sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Seperti biasa, sistem ini boleh diakses melalui skrin sesentuh di tengah, Touch Control di stereng, pad di konsol tengah atau kawalan suara “Hey Mercedes”.

Mercedes-Benz GLS450 4Matic tiba di M’sia – RM900k

Antara fungsi yang disediakan oleh sistem ini adalah pengecas peranti tanpa wayar, sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, pemain media serta servis ketersambungan Mercedes Me. Untuk penumpang di baris kedua, terdapat dua skrin sesentuh 11.6 inci dan setiap satunya boleh menunjukkan paparan bagi input yang berlainan. Sistem bunyi Burmester diberikan standard, bersama dua fon kepala untuk sistem hiburan di belakang.

Bahagian dalam model pasaran Malaysia ini dipasang dengan kemasan Exclusive, dan datang dengan sistem lampu suasana, penghadang cahaya untuk pintu belakang, kawalan suhu empat zon Thermotronic, stereng dibalut kulit Nappa, alas kaki AMG, papan pemuka kulit buatan Artico, tempat duduk kawalan elektrik dengan fungsi memori serta kemasan campuran krom dan kayu anthracite.

Sebagai sebuah kenderaan tujuh tempat duduk, GLS dipasang dengan fungsi Easy-Entry yang membolehkan tempat duduk baris kedua dilipat dengan hanya menekan satu butang sahaja dan memudahkan pengguna. Kemudiannya, jika anda mahu menggunakan semua ruang simpanan berkapasiti 2,400 liter dan melipat tempat duduk baris kedua dan ketiga, anda boleh melakukannya dengan cuma menekan butang yang diletakkan di bahagian belakang.

Butang ini juga dapat menjadikan kereta lebih rendah 50 mm bagi memudahkan pengguna memasukkan barang ke dalam kenderaan. Pada bahagian keselamatan dan bantuan pemandu, GLS dilengkapi dengan sistem Pre-Safe, Keyless-Go, pintu ruang barang Easy-Pack (boleh buka tanpa sentuh), Active Parking Assist dengan Parktronic, kamera 360 darjah, Exit Warning, pengelap cermin Magic Vision Control dan pemerhati tekanan angin tayar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required