VIDEO: Nissan Z Proto sah guna kotak gear manual!

VIDEO: Nissan Z Proto sah guna kotak gear manual!

Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum Nissan Z Proto diperkenalkan kepada dunia, iaitu pada 16 September nanti. Ini adalah sebuah model yang dikatakan bakal menjadi petunjuk utama kepada model Fairlady Z generasi seterusnya, dan dipanggil sebagai 400Z.

Sedikit demi sedikit perinciannya ditunjuk dan dalam video teaser yang terbaru, kita mendapat pengesahan kereta ini akan menggunakan kotak gear manual susunan H yang kelihatan seperti mempunyai tujuh gear. Turut boleh dilihat adalah butang pemula enjin pada bahagian kiri tombol gear tersebut, dan satu lagi butang rev-match di bahagian kanan (hampir seperti 370Z).

Barang lain yang boleh dilihat adalah seperti plet tepi pintu dengan logo Z, serta rim aloi lima cabang yang dibalut dengan tayar Dunlop Sport Max serta tulisan “Nissan Z”. Paling menarik, anda boleh mendengar bunyi enjin Z Proto ini yang seperti menggunakan tetapan enam silinder.

Ada laporan yang mengatakan 400Z – bakal masuk produksi pada tahun 2022 – menggunakan platform FM sama seperti Infiniti Q60 Coupe, serta enjin V6 twin turbo 3.0 liter VR30DETT. Pada Q60, enjin ini menghasilkan kuasa sekitar 400 hp dan 500 Nm tork.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required